Vorige maandVolgende maandjuli 2009
zo ma di wo do vr za
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Antistrot - Hidden Track

vanaf 4 juli 2009 Tot april 2011

Antistrot - Hidden Track in de espressobar. Foto Maarten Laupman Antistrot aan het werk Antistrot - Hidden Track in de espressobar. Foto Maarten Laupman Antistrot, Hidden Track. Foto: Maarten Laupman Antistrot, Hidden Track. Foto: Maarten Laupman Antistrot, Hidden Track. Foto: Maarten Laupman Antistrot, Hidden Track. Foto: Maarten Laupman

Kunstenaarscollectief Antistrot heeft carte blanche gekregen voor een muurschildering in de Espressobar van het museum.

De kunstenaars reageren op de beeldcultuur van de huidige samenleving met cartoonachtige beelden. Antistrot vindt inspiratie in hedendaagse media als internet, televisie, comics en modefotografie, maar ook in beelden uit vervlogen tijden, zoals pornobeelden uit de jaren zeventig.

Antistrot is in 1997 opgericht door zes studenten van de Willem de Kooning Academie (WdKA), Rotterdam. Uit onvrede met het “straffe grafische stramien” op de afdeling Illustratie van de academie, besloten ze hun creatieve krachten te bundelen. In de loop van tien jaar is Antistrot veranderd van een rebelse groep in een gerenommeerd collectief. Werk van Antistrot is te zien en te horen op alternatieve festivals, maar ook in musea als het GEM in Den Haag en diverse Europese kunstenaarsinitiatieven. Op dit moment bestaat Antistrot uit David Elshout, Charlie Dronkers, Bruno Ferro Xavier Da Silva, Marco Kruyt, Michiel Walrave, Paul Borchers, Silas Schletterer, Johan Kleinjan en Iddo Drevijn.

Reactie als doel

In de beginperiode produceert Antistrot op eigen initiatief tijdschriften met tekeningen om deze op straat te verspreiden. Al snel betrekt het kunstenaarscollectief andere disciplines er bij. Inmiddels heeft Antistrot een enorme hoeveelheid tekeningen, muurschilderingen, installaties, performances en muziekoptreden gerealiseerd. Serieuze actuele thema’s als geweld en minder serieuze thema’s als zwartrijden, impotentie, advertenties tegen puistjes of haaruitval combineert Antistrot met tekeningen en voorzien van commentaar. Rode draad in het werk is het reageren op de beeldtaal van de huidige samenleving en het directe contact met de toeschouwers en luisteraars.

Beeldtaal

Antistrot vergroot bestaande beelden sterk uit of relativeert en ridiculiseert ze juist in persiflages en fantasiebeelden. Door betekenissen uit hun verband te trekken en te combineren met een andere inhoud, zet Antistrot de kijker voortdurend op een verkeerd been. Humor en satire zijn onmisbare ingrediënten bij de tekeningen, maar zeker ook bij de performances en muziekoptreden. Daarnaast schuwen ze clichébeelden en onderbroekenlol niet. “We proberen op een welhaast situationistische ‘happening’ het publiek mee te nemen binnen onze gedachtesprong en hen een ervaring mee te geven die een stap verder gaat dan het vertellen van een verhaal”, aldus Charlie Dronkers. Net zoals de Situationisten in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw, relativeert Antistrot met ontregelende, satirische beelden “de lulligheid van het leven zelf”.

Conservatoren Stadscollectie

De conservatoren van de Stadscollectie, Saskia van Kampen en Louise Schouwenberg, nodigen telkens een andere Rotterdamse kunstenaar, ontwerper of collectief uit om een werk op de muren van de Espressobar te realiseren. De conservatoren van de Stadscollectie van Museum Boijmans Van Beuningen besteden in hun projecten aandacht aan beeldende kunst en vormgeving uit Rotterdam.