Vorige maandVolgende maandmaart 2017
di wo do vr za zo ma
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Alles aan kant

t/m 20 augustus 2017

Jean Martial Frédou, Portret van Maria Josepha van Saksen, dauphine van Frankrijk, 1760. Verworven met de verzameling van D.G. van Beuningen, 1958 Anoniem, strook Italiaanse naaldkant Venise ŕ relief (detail), 1650-1700, bruileen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, 1952 Isabel Ferrand, World Lace, 2013. Foto: Gyeonggi Ceramic Biennale, Zuid-Korea Detailfoto Isabel Ferrand, World Lace, 2013. Foto: Gyeonggi Ceramic Biennale, Zuid-Korea Detailfoto Isabel Ferrand, World Lace, 2013. Foto: Gyeonggi Ceramic Biennale Zuid-Korea E. Bayard Waaier, Fan, benen van parelmoer; blad van duchesse-kloskant en beschilderd gaas, 1880-1900. Bruikleen: Stichting Museum Boijmans Van Beuningen 1958

Gedurende het project 'Alles aan kant' zijn alle kantdozen onder toeziend oog van de bezoekers geopend en de objecten aandachtig bekeken, opgemeten, beschreven en gefotografeerd. Dit project was alvast een voorproefje van de werkwijze van Depot Boijmans Van Beuningen, het eerste openbare kunstdepot dat momenteel naast het museum wordt gebouwd. Een selectie objecten dat de aandacht trok van de Alles aan kant-medewerkers, vanwege hun esthetische en historische waarde, is nu te zien op zaal.

Museum Boijmans Van Beuningen bezit niet alleen prachtige zeventiende-eeuwse schilderijen waarop geportretteerden luxe kanten kragen dragen, maar ook – en dit is veel minder bekend – een rijke historische kantcollectie die uit liefst 2.600 stukken bestaat. In het museum is in twee zalen een presentatie te zien van zowel kostbare historische stukken kant als werk van hedendaagse ontwerpers die zich door traditioneel kant hebben laten inspireren, zoals Chris Kabel en Isabel Ferrand.

Beoordelen

Onder de noemer Alles aan kant zijn telkens nieuwe soorten kant te bewonderen, elk uit een andere periode, techniek en stijl. Uniek aan deze presentatie is dat dit voorjaar medewerkers het kant op zaal beoordeelden. Hard nodig, want de meeste stukken zijn meer dan een halve eeuw geleden verzameld en waren voorheen beslist niet volgens de huidige standaard geïnventariseerd.

Meekijken

Bezoekers konden zo niet alleen meekijken met hoe de museummedewerkers datering, formaat en herkomst van het kant vaststellen, maar ook meteen vragen stellen. Op een aantal dagen was het mogelijk om eigen kant mee te nemen naar het museum en te laten beoordelen. Alles aan kant is een mooi voorbeeld van hoe het museum in de toekomst in Depot Boijmans Van Beuningen wil werken. Ook in dit eerste publiek toegankelijke kunstdepot ter wereld wordt het publiek actief bij het conserveringsproces betrokken en kunnen bezoekers meekijken bij restauraties en herijkingsprojecten.

De Monchy

De basis van de kantcollectie van Museum Boijmans Van Beuningen is gelegd door havenbaron Willem Hugo de Monchy (1894-1968). Deze Rotterdamse verzamelaar schonk vanaf de jaren vijftig zijn collectie in delen aan het museum. De vereniging het Kantsalet en vele particulieren hebben daar vervolgens door schenkingen bijzondere stukken aan toegevoegd, waardoor de collectie qua grootte is uitgegroeid tot de derde in Nederland. De vroegste kanten die het museum in huis heeft, dateren uit de vijftiende eeuw en komen uit Venetië. In de eeuwen daarna zijn vooral Frankrijk en de Zuidelijke Nederlanden (België) de belangrijkste producenten.