Vorige maandVolgende maandjuli 2010
zo ma di wo do vr za
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
lezingen

Joep van Lieshout aan het woord...

10 juli 2010

15.30-17.00 uur, deuren open: 15.00 uur

Gratis, excl. entree museum

Edgar Schmitz interviewt Joep van Lieshout, over de tentoonstelling Infernopolis door Atelier Van Lieshout in de Onderzeebootloods. Welkomstwoord en introductie: Saskia van Kampen, Conservator Stadscollectie en samensteller van de tentoonstelling Infernopolis. Het interview vindt plaats in het auditorium van de RDM Campus, naast de Onderzeebootloods.

Infernopolis – Atelier van Lieshout

Een voormalige Onderzeebootloods in de haven van Rotterdam is omgetoverd tot de grootste expositieruimte van Nederland. Op deze locatie trapt Atelier Van Lieshout af met de spectaculaire tentoonstelling Infernopolis. In de loods van bijna 5000m2 groot heeft Atelier Van Lieshout een huiveringwekkende setting gecreëerd, waarin medische instrumenten, vacuümpompen, silo's, schedels, skeletten, reusachtige spermacellen en organen de hoofdrol spelen. Twee enorme installaties, The Technocrat en Cradle to Cradle, staan opgesteld naast een woud van nieuwe en bestaande sculpturen.

De tentoonstelling Infernopolis leidt u langs sinistere installaties en taferelen waarin de grenzen tussen goed en kwaad, leven en dood, realiteit en fictie zijn opgeheven. De fascinatie van Atelier Van Lieshout voor systemen is duidelijk te zien in het kunstwerk The Technocrat (2003-2004). Dit kunstwerk bestaat uit allerhande werktuigen, containers, bedden en destilleerketels. The Technocrat vormt een gesloten circuit van voedsel, alcohol, uitwerpselen en energie. Ook de installatie Cradle to Cradle (2009) is te zien, deze gaat uit van het concept dat afval voedsel is. Dit uitgangspunt is in het kunstwerk tot in het extreme doorgevoerd. Het wordt al snel duidelijk: deze machine hergebruikt alles, zelfs mensen.

Joep van Lieshout

Joep van Lieshout (1963, Ravenstein) woont en werkt in Rotterdam. Vanaf begin jaren tachtig produceert hij objecten van polyester, het materiaal dat in de jaren daarna uit zou groeien tot zijn handelsmerk. In 1995 richtte hij Atelier Van Lieshout op, waarmee hij de mythe van de individuele geniale kunstenaar ondermijnt. Atelier Van Lieshout verwierf internationale bekendheid met objecten, die het midden houden tussen beeldende kunst, architectuur en design.

Edgar Schmitz

Edgar Schmitz is kunstenaar en woont in Londen. Hij is mededirecteur van A Conversation in Many Parts, een internationaal discussieplatform voor moderne kunst en concepten, en docent aan het Goldsmiths College in Londen. Hij heeft bijdragen geleverd aan tijdschriften als Kunstforum International, Texte zur Kunst en Artforum International, maar ook aan Contemporary en Tema Celeste. Daarnaast heeft hij talloze essays voor catalogi geschreven over moderne kunst, waaronder stukken over het melodramatische van Rainer Werner Fassbinder en Phil Collins, het monsterlijke van Brian Jungens dierenwereld, het materiaal van Michael Craig-Martin en het LA van Sarah Morris. Zijn essay ‘Traps against Capture’ over humor en diverse werken van Andreas Slominski is onlangs verschenen in Deleuze and Contemporary Art bij Edinburgh University Press. Momenteel werkt hij aan een boek over ‘Ambient Attitudes and Escapist Criticality’.

Voor meer informatie over de tentoonstelling zie: www.onderzeebootloods.nl

Locatie: auditorium RDM Campus, naast de Onderzeebootloods
Voertaal: Engels