Vorige maandVolgende maandjanuari 2017
di wo do vr za zo ma
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Een handschoen – grafiek van Max Klinger

t/m 14 mei 2017

Rettung (Ein Handschuh, Opus VI, Bl. 4), 1881. Triumph (Ein Handschuh, Opus VI, Bl. 5), 1881. Huldigung (Ein Handschuh, Opus VI, Bl. 6), 1881. Ängste (Ein Handschuh, Opus VI, Bl. 7), 1881. Ängste (Ein Handschuh, Opus VI, Bl. 7), 1881. Ruhe (Ein Handschuh, Opus VI, Bl. 8), 1881. Handlung (Ein Handschuh, Opus VI, Bl. 114), 1881. Wünsche (Ein Handschuh, Opus VI, Bl. 3), 1881.

Vanaf 28 januari is er in Het Prentenkabinet van Museum Boijmans van Beuningen een tentoonstelling te bewonderen met een wel heel speciale hoofdrol weggelegd voor een dameshandschoen.

De Duitse graficus, schilder en beeldhouwer Max Klinger raakte al jong gefascineerd door het thema van een dameshandschoen, achtergelaten op een rolschaatsbaan in Berlijn. De handschoen vormde de aanleiding voor tien prenten, gedrukt in 1881, met een broeierige ondertoon. Tijdens de expositie in het Prentenkabinet vult Museum Boijmans van Beuningen deze beroemde serie aan met een kleine dertig andere prenten uit de eigen collectie.

Max Klinger

De Duitse graficus, schilder en beeldhouwer Max Klinger (1857-1920) werd opgeleid in Karlsruhe en woonde en werkte vervolgens in München, Brussel, Parijs, Rome, Berlijn en Leipzig. Klinger werd al in zijn eigen tijd bewonderd om zijn virtuositeit en tekentalent en zijn werk was van diepgaande invloed op de generatie kunstenaars na hem. Hij wordt ook wel gezien als de schakel tussen het negentiende-eeuwse symbolisme en de vroege surrealisten uit de twintigste eeuw. Klinger zelf hield er een uiterst heldere visie op na: schilderkunst was bedoeld om het schone uit te drukken en de wereld te verheerlijken. De grafische kunst was daarentegen bij uitstek geschikt voor de fantasie en het vastleggen van de donkere kanten van het leven.

Object van verlangen

Al in 1878 werd in Berlijn een reeks fascinerende tekeningen tentoongesteld van de toen 21-jarige Max Klinger onder de titel Phantasien über einen gefundenen Handschuh. De tekeningen vormden drie jaar later het uitgangspunt voor de uitgave van tien prenten. In deze prenten zien we de handschoen als hij net wordt opgepikt, als onbereikbaar object van verlangen en als bron van verontrustende nachtmerries. Tot de overige prenten van Klinger die in het Prentenkabinet worden geëxposeerd behoort ook Tote Mutter uit 1889, met het indringende beeld van een jonge overleden vrouw in haar doodsbed, met op haar borst een zittend kind.

Prentenkabinet

Het Prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen bezit een wereldberoemde collectie van 15.000 tekeningen en 65.000 prenten. Daartoe behoren tekeningen van Duitse, Nederlandse, Franse en Italiaanse meesters. De collectie wordt gerekend tot de wereldtop met kunstwerken van onder anderen Michelangelo, Leonardo da Vinci, Fra Bartolommeo, Rubens, Albrecht Dürer, Rembrandt, Degas, Cézanne en van eigentijdse kunstenaars als Yayoi Kusama. Vanwege hun lichtgevoeligheid en hoeveelheid kunnen deze prenten en tekeningen niet permanent worden getoond. In de tentoonstellingsruimte van het kabinet zijn wel afwisselend spannende exposities te zien, samengesteld door de conservatoren.