Vorige maandVolgende maandjuli 2016
di wo do vr za zo ma
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Design Column #13 - Migration Matters 2

vanaf 9 juli 2016 t/m 28 augustus 2016

James Bridle, The Right To Flight, 2014, collectie: kunstenaar. Hyperact, Ekene Ijeoma, Oak, Ted Cava, Jenna Shapiro & Ambika Roos; The Refugee Project, 2015 Moriz Büsing, 15 years Fortress Europe, 2016 Ruben Pater, Border of the World Notebooks, 2011- 2013, collectie: kunstenaar. Ruben Pater, A Study Into 21st Century Drone Acoustics, 2015, collectie: kunstenaar. Forensic Architecture (Charles Heller, Lorenzo Pezzani, SITU Research), Liquid Traces, The Left to Die Boat case, 2014 Rafah: Black Friday, 2014, videostill Gonçalo F. Cardoso, Ruben Pater, Afraid of Blue Skies, 2016, collectie: kunstenaar. Ruben Pater, Patterns of Power; Wallpaper of the Spain – Marocco Fence, 2011, collectie: kunstenaar.

In Design Column #11 Migration Matters werden vooral praktische en meer conceptuele projecten getoond rondom de migratiecrisis en de eerste opvang van vluchtelingen. Deze nieuwe column onderzoekt wat er gebeurt wanneer vormgeving wordt ingezet om de politieke dimensie van deze problematiek te bestuderen. Design Column #13 Migration Matters 2 stelt de vraag: kan vormgeving de abstracte getallen, gecompliceerde ontwikkelingen en bergen aan metadata waaruit onze werkelijkheid lijkt te zijn opgebouwd visuele slagkracht geven?

Bijna vijf miljoen Syriërs zijn op de vlucht geslagen en wereldwijd zijn zo’n zestig miljoen mensen op dit moment ontheemd. Nooit eerder woonden er zoveel mensen in een ander land dan het land waar ze geboren zijn. In totaal zijn er nu 244 miljoen mensen - vluchtelingen en migranten - die hun heil en geluk ergens anders zoeken. Dit zijn onvoorstelbare getallen. We hebben geen idee wat al die nullen betekenen en wat de consequenties zijn van dergelijke aantallen mensen die zich over de wereld verplaatsen.

Ook bij een leven in oorlog en een leven op de vlucht kunnen wij ons weinig voorstellen. Hoe groot moet de angst zijn voordat je besluit om alles achter te laten en tienduizenden kilometers verderop een nieuw leven op te bouwen. Van je huis en je stad is alleen nog een ruïne over en zelf bevind je je in een parallel universum van hekken, wetten, onbegrip en onzekerheid. 

Ontheemding begint zich af te tekenen als een van de meest complexe politieke uitdagingen voor de komende decennia. Het controleren van de verplaatsing van mensen is een belangrijke focus geworden en nieuwe vraagstukken dringen zich aan ons op: in hoeverre kan toezicht op afstand
plaatsvinden via ‘remote eyes’, wat is de rol van drones in dit vraagstuk en hoe ver reikt onze privacy in deze surveillancemaatschappij? Wat is bovendien het effect van de barrières die worden opgeworpen in de vorm van hekken, muren en stroperige procedures?

Het idee dat verschil maakt

Iedere drie maanden wordt in de Design Column een onderwerp uit het nieuws uitgelicht door middel van een kleine tentoonstelling. De column is een plek waar nieuwe ideeën zichtbaar worden. Waar de kracht van de verbeelding spreekt. Ontwerpers en kunstenaars zijn bij uitstek geïnteresseerd in experimentele verbeelding. Met hun eigenzinnige blik zien zij de dingen vaak net anders en kunnen zij veranderingen in gang brengen. In de Design Column wordt ruimte geboden aan deze verbeelding.

Te zien in Design Column #13 Migration Matters 2 (zaal 51)

Forensic Architecture (Charles Heller, Lorenzo Pezzani, SITU Research), Liquid Traces, The Left to Die Boat case, 2014

Forensic Architecture is een onderzoeksbureau bestaande uit architecten, filmmakers, ontwerpers, advocaten en wetenschappers die data verzamelen en ruimtelijke analyses maken. Hun bevindingen worden als bewijsmateriaal gebruikt door internationale aanklagers, politieke organisaties, non-profit organisaties en de Verenigde Naties. Het project The Left to Die Boat onderzoekt hoe een boot met 72 vluchtelingen veertien dagen op de Middellandse Zee kon dobberen. Slechts negen vluchtelingen hebben het overleefd. Deze reconstructie laat zien hoe de complexiteit van de overlappende rechtsgebieden op zee de verschillende betrokken partijen ruimte gaf om onder hun verantwoordelijkheden voor een reddingsactie uit te komen.

Rafah: Black Friday, 2014

Het project Rafah: Black Friday is een samenwerking met Amnesty International. Het doel is om een gedetailleerde reconstructie te maken van de gebeurtenissen die tussen 1 en 4 augustus 2014 plaatsvonden in Gaza. Dit gebeurt met behulp van verschillende databronnen, zoals beelden van social media, getuigenverklaringen van hulpverleners en journalisten ter plekke, de officiële nieuwskanalen en verklaringen van de Israëlische en Palestijnse autoriteiten. Als vergelding voor de dood op twee Israëlische soldaten en het gevangennemen van luitenant Hadar Goldin, vond een luchtaanval plaats waarbij 135 burgers omkwamen. Door het in kaart brengen en analyseren van de verschillende data in een digitale 3d-omgeving kan een objectieve
reconstructie gemaakt worden van een ingewikkeld en politiek gevoelig conflict. Amnesty International heeft vervolgens op basis van dit onderzoek op 29 juli 2015 het rapport naar buiten gebracht waarin staat dat het Israëlische leger zich schuldig heeft gemaakt aan oorlogsmisdaden tegen de mensheid.

James Bridle, The Right To Flight, 2014

Met steun van Bold Tendencies, TDO Architects

Voor het project The Right To Flight laat kunstenaar James Bridle vier maanden lang dagelijks een militaire surveillanceballon op vanaf het dak van een parkeerplaats in Zuid-Londen. De ballon is behangen met camera’s, zenders en tracking-apparatuur. De verzamelde data leveren input voor een onderzoeksprogramma naar technische infrastructuren, surveillance, ballonvaren en utopieën, dat Bridle gelijktijdig organiseert op het parkeerdek.

Hyperact, Ekene Ijeoma, Oak, Ted Cava, Jenna Shapiro & Ambika Roos; The Refugee Project, 2015

The Refugee Project is een experimentele educatie- en onderzoekstool. Het bestaat uit een kaart die de migratie van vluchtelingen laat zien sinds 1975. De kaart is gebaseerd op data van de Verenigde Naties. Deze gegevens zijn gevisualiseerd zodat de volumes door de tijd zichtbaar worden. Bovendien is er een historische laag aan toegevoegd die de gebeurtenissen die een aantal van de grootste vluchtelingstromen veroorzaakt hebben, verder toelichten.

Gonçalo F. Cardoso, Ruben Pater, Afraid of Blue Skies, 2016
Ruben Pater, A Study Into 21st Century Drone Acoustics, 2015

De bestuurders van drones in oorlogsgebieden, bevinden zich vaak op duizenden kilometers afstand. Waar in een videospel een complete ervaring wordt gecreëerd met behulp van
visuals én audio, baseren dronebestuurders hun acties enkel en alleen op visuele input. Hierdoor ontbreekt een bepaald situationeel bewustzijn. Die afwezigheid van oorlogsgeluiden staat bovendien in sterk contrast met de angst die het geluid van een drone in de conflictgebieden teweegbrengt bij de bevolking. Ruben Pater heeft een langspeelplaat uitgebracht met op de A-zijde het geluid van zeventien dronetypes, en op de B-zijde een compositie door Gonçalo F. Cardoso gebaseerd op dronegeluiden.

Een team van journalisten uit vijftien Europese landen, The Migrants’ Files, 2013
Moriz Büsing, 15 years Fortress Europe, 2016

In 2013 heeft een groep van journalisten, statistici en softwareontwikkelaars het project The Migrants’ Files gelanceerd. Het doel was in eerste instantie om gegevens te verzamelen over het aantal doden onder migranten. In een tweede onderzoek heeft het team van The Migrants’ Files de geldstromen onderzocht die gepaard gaan met migratie. Zo besteden vluchtelingen en migranten meer dan 1 miljard euro per jaar om Europa te bereiken en Europa geeft ongeveer evenveel uit om ze buiten te houden. 

Ruben Pater, Patterns of Power, 2011
Ruben Pater, Border of the World Notebooks, 2011- 2013

Hoewel grensbewaking in grote mate digitaal lijkt te worden - denk aan gezichtsherkenning, biometrische paspoorten en surveillance op afstand - worden er ook steeds vaker metershoge hekken gebouwd om grenzen te versterken. Wanneer we deze hekken van dichtbij bekijken, blijkt ieder hek een uniek patroon te hebben, een eigen metalen handtekening.
Ruben Pater heeft een serie notitieboekjes ontworpen waarin deze grenspatronen als blanco
pagina’s functioneren en gevuld kunnen worden met eigen ideeën, schetsen of verhalen.

Bekijk hier de ARTtubevideo over het werk van Ruben Pater: