Vorige maandVolgende maandseptember 2016
di wo do vr za zo ma
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Gispen Specials - De klant is koning

t/m 26 februari 2017

Marcel van der Schalk, Bureau voor de Gasunie, 1995, uitvoering Gispen. Fauteuil nr. 412 en de SUM uit 2004, een ontwerp van UNStudio, foto: Chris van Koeverden. Ronde tearoom op het dak van de Van Nellefabriek, ca. 1930, Collectie Stadsarchief Rotterdam, foto: E. van Ojen. J.F. Staal, W.H. Gispen, bank voor het PTT-kantoor in de Beurs te Rotterdam, 1939-1940, Collectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Maarten Baas, vier stoelen uit de More or Less serie, 2011, metaal en hout, uitvoering Gispen, foto: Chris van Koeverden. W.H. Gispen, Kroonluchter voor Sociëteit De Witte, 1930, vernikkeld messing, glas, Collectie Galerie Van den Bruinhorst, Kampen. Interieur van de predikantenkamer van de Waalse kerk met een Gispen kachel uit 1924, Fotocollectie Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. A. Bernotat, Triennial Chair Limited Edition voor de beurs in Milaan, 2012, Fotografie Chris van Koeverden. P. de Boer, Piolo stasteun, 1978, foto: Gispen. Domineeskamer in de Waalse kerk in Rotterdam met gietijzeren hanglamp en kachel van W.H. Gispen, Rotterdam, 1924, Collectie De Waalse Kerk, Rotterdam. W.H. Gispen, een extra grote hanglamp voor Sociëteit De Witte in Den Haag, later verkocht als Giso 55a, 1930, foto: Ad van den Bruinhorst, Collectie Galerie Van Den Bruinhorst Kampen

De stalen buismeubelen, de Giso-lampen; wie kent deze Gispen ontwerpen niet? Het bedrijf Gispen verrijkte de Nederlandse interieurs en kantoren met een aantal bijzondere ontwerpen. De Gispen-meubelen en -lampen zijn nog steeds zeer geliefd bij zowel verzamelaars als particulieren en ook voor werkomgevingen blijft Gispen een belangrijk merk. Museum Boijmans Van Beuningen viert het honderdjarig bestaan van de bekende Nederlandse meubelfabriek met een jubileumexpositie rond bijzondere en in kleine oplage gemaakte producten.

Tentoonstelling Gispen Specials

Met de tentoonstelling ‘Gispen Specials – De klant is koning’ ontdekt u de onbekende Gispen-ontwerpen. Boijmans heeft ruim vijftig bijzondere en in kleine oplage gemaakte producten geselecteerd. Sommige ontwerpen zijn nog nooit eerder getoond. De specials tonen de kwaliteit en de flexibiliteit van dit bedrijf dat de Nederlandse vormgeving wereldberoemd maakte. In vrijwel alle gevallen kwamen de specials voort uit een specifieke vraag van een klant of opdrachtgever die uit het reguliere aanbod van Gispen (en andere meubelfabrieken) geen keuze kon maken.

Pianolampje

Voorbeelden van specials lopen uiteen van een smeedijzeren kroonluchter voor de Waalse Kerk in Rotterdam uit 1924, een pianolampje voor een vriend uit 1928 en een extra grote vergadertafel voor de Van Nellefabriek uit circa 1930. In 1986 maakte Gispen ‘antroposofische’ bureaus voor het Gasuniegebouw en in 1988 stoelen voor de Rotterdamse Schouwburg. Op dit moment worden deze stoelen aangepast zodat ze eenvoudig verplaatst of verwijderd kunnen worden. Het pianolampje werd een van de toonaangevende ontwerpen van Gispen. Zo werd een special een product in oplage.

Gispen in Rotterdam

Willem Hendrik Gispen (1890-1981) had de kunstacademie in Rotterdam niet eens afgemaakt, toen hij in 1916 aan de Coolsestraat in Rotterdam zijn eigen smederij oprichtte, W.H. Gispen & Co. Samen met architectenbureau Brinkman en Van der Vlugt richtte Gispen de Rotterdamse Van Nellefabriek in. De Van Nellefabriek staat nu op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Ook was Gispen de belangrijkste leverancier van de meubelen in Huis Sonneveld. Deze villa op steenworp afstand van het Museum Boijmans Van Beuningen, geldt als een belangrijk voorbeeld van luxueuze nieuwe zakelijkheid.

Video 

Bekijk hier de ARTtube video over Gispen:

Bij de tentoonstelling verschijnt ook de publicatie ‘Gispen Specials – De klant is koning’, deze is verkrijgbaar via de museumshop, webshop.boijmans.nl en de gerenommeerde boekhandel.

De tentoonstelling is te zien in de zalen 40, 49, 51 en 52.