Vorige maandVolgende maandjuni 2015
di wo do vr za zo ma
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30            

Ted Noten - Non Zone

vanaf 13 juni 2015 t/m 18 oktober 2015

3D print, Ted Noten. Zaaloverzicht Ted Noten, Non Zone. Foto: Lotte Stekelenburg. Zaaloverzicht Ted Noten, Non Zone. Foto: Lotte Stekelenburg. Zaaloverzicht Ted Noten, Non Zone. Foto: Lotte Stekelenburg. Zaaloverzicht Ted Noten, Non Zone. Foto: Lotte Stekelenburg. Zaaloverzicht Ted Noten, Non Zone. Foto: Lotte Stekelenburg. Ted Noten, Bruikleenaanvraag voor de Toren van Babel van Bruegel, 2012. Ted Noten, Bruikleenaanvraag voor de Toren van Babel van Bruegel, 2012.

Wat is waarde? Wat is oorspronkelijkheid? Wat is het verschil tussen het origineel en de reproductie? Is kunst niet altijd al een reproductie van een idee of een beleving? Dit zijn vragen die de kunstenaar Ted Noten bezighouden. Voor de tentoonstelling ‘Non Zone’ neemt hij deze zomer een risico: hij brengt zijn hele studio naar Museum Boijmans Van Beuningen en blijft zelf achter in een leeg atelier, zijn Non Zone. In deze periode reflecteert hij op de oorsprong van zijn werk. De bezoeker houdt hij op de hoogte door iedere dag een fotobericht uit zijn Non Zone te sturen.

In drie zalen (1, 2 en 39) van het museum toont Ted Noten (Swalmen, 1956) deze zomer de installatie Non Zone. Hiervoor bouwt hij, in de buurt van het middeleeuwse schilderij ‘De toren van Babel’ van Bruegel, zijn eigen toren van Babel. Daarnaast toont Noten papieren replica’s van de sieraden die hij de laatste 10 jaar maakte. De derde zaal vult Noten geheel met een berg zand. Een graafmachine verplaatst eens per week het zand van de ene naar de andere zijde van de museumzaal. Dit volgt zijn motto: “om te creëren moet je verplaatsen”.

De video hieronder van Hans Wessels geeft een sfeerimpressie van de opbouw van deze tentoonstelling. 

Twee torens

Twee jaar geleden wilde Ted Noten de ‘echte’ toren van Babel van het museum lenen voor zijn solotentoonstelling in het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch. Naast zijn eigen werk wilde hij hier ook zijn inspiratiebronnen tonen. Hij stuurde directeur Sjarel Ex een ‘toren van Babel’-ansichtkaart met het bruikleenverzoek, maar ontving per sms een afwijzing. Even overwoog hij om een kopie van het schilderij te laten maken. Uiteindelijk besloot hij de ansichtkaart en de afwijzing te laten zien. Hij riep de bezoekers op om via dezelfde weg het verzoek tot bruikleen te blijven sturen naar Museum Boijmans Van Beuningen. De ansichtkaarten bleven binnenstromen bij Sjarel Ex.

In onderstaande video vertelt Ted Noten over de achtergrond van de tentoonstelling en zijn fascinatie voor het schilderij 'De toren van Babel' van Pieter Bruegel.

Over Ted Noten

Ted Noten verwierf grote bekendheid met sieraden en tassen waarbij allerlei waardevolle voorwerpen, zoals een snufje cocaïne, dierbare ringen, een dood muisje met een piepklein parelkettinkje en heuse pistolen, werden ingegoten in blokken acrylaat. Deze transparante kunststof is een even onmisbaar als onzichtbaar bestanddeel van zijn spraakmakende ontwerpen. Regelmatig leidt zijn werk tot commotie. Zo werd Noten's kunstwerk The Pistol Saints, een verguld neppistool dat in het Stedelijk Museum in Amsterdam werd geëxposeerd, op last van de politie vernietigd omdat het volgens de Wet Wapens en Munitie een verboden wapen was. Spraakmakend was ook de Mercedes, in de ogen van Ted Noten het ultieme symbool van het kapitalistisch succes, die tot broches werden verzaagd. Het museum toonde zijn werk al eerder  in ‘Global Tactile Pieces, Volume 2’ (2006) en ‘Design Column #8’ (2014). Zijn opgepimpte schoonmaakkarretje ‘de Periscoop’ is onderdeel van het in 2008 vernieuwde entreegebied. Daarnaast maken de Train Necklace (2008) en Chastity Belt (2005) deel uit van de museumcollectie.

Publicatie

Bij de tentoonstelling verschijnt het boek 'Ted Noten, Ubiquist'. Deze publicatie wordt uitgegeven door nai010 publishers. Ted Noten komt zijn boek signeren tijdens de opening van de tentoonstelling op 19 juni. Kijk voor meer informatie over het boek op de website van nai010.

Te zien in

Deze tentoonstelling is te zien in de zalen 1, 2 en 39 op de eerste verdieping.