Vorige maandVolgende maandjanuari 2015
di wo do vr za zo ma
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Hammershoi ontmoet de collectie - De balkonkamers

vanaf 17 januari 2015 t/m 17 mei 2015

Zaaloverzicht 'Hammersh°i ontmoet de collectie' Foto: Lotte Stekelenburg Zaaloverzicht 'Hammersh°i ontmoet de collectie' Foto: Lotte Stekelenburg Zaaloverzicht 'Hammersh°i ontmoet de collectie' Foto: Lotte Stekelenburg Zaaloverzicht 'Hammersh°i ontmoet de collectie' Foto: Lotte Stekelenburg Zaaloverzicht 'Hammersh°i ontmoet de collectie' Foto: Lotte Stekelenburg Zaaloverzicht 'Hammersh°i ontmoet de collectie' Foto: Lotte Stekelenburg Zaaloverzicht 'Hammersh°i ontmoet de collectie' Foto: Lotte Stekelenburg Zaaloverzicht 'Hammersh°i ontmoet de collectie' Foto: Lotte Stekelenburg

Dit voorjaar toont het museum voor het eerst het recent aangekochte schilderij van Vilhelm Hammershøi. Begin 2014 greep Museum Boijmans Van Beuningen de unieke kans dit werk te verwerven op de toonaangevende kunst- en antiekbeurs TEFAF. In de associatieve presentatie ‘De balkonkamers’ ontmoet ‘De balkonkamer van Spurveskjul’ (1911) van een van de bekendste kunstenaars van Denemarken de Rotterdamse museumcollectie in zaal 38 en 39.

In twee zalen ingericht rondom de Hammershøi legt het museum bijzondere verbindingen tussen de aanwinst en ruim zestig werken uit de collectie. Van een 17de eeuws schilderij van Saenredam tot een hedendaagse installatie van Oscar Tuazon. De werken in de eerste zaal gaan een relatie aan met de Hammershøi op basis van kleurgebruik, techniek of compositie. Maar ook op basis van onderwerpskeuze van de kunstenaar of juist biografische overeenkomsten met de Deense schilder. In de tweede zaal speelt de verbeelding de hoofdrol. Welk verhaal vertelt het rode schoentje (Untitled, Robert Gober, sculptuur 1990)? En zal de zwarte telefoon werkelijk gaan rinkelen (Telefoontoestel Heemaf H, Gerrit Kiljan, 1953)?

Bijzondere ontmoetingen

Hammershøi experimenteert in de schets van olieverf met invallend licht, een terugkerend motief in zijn oeuvre en een van de elementen waarmee hij zo beroemd is geworden. Het werk ‘Santa Maria del Salute’ (2000) laat zien hoe ook David Claerbout speelt met licht, zij het met een heel ander medium: fotografie. Oscar Tuazon isoleerde een gevel vergelijkbaar met die uit het werk van Hammershøi en fixeerde die in een ruimtelijke installatie. De presentatie creëert ook spannende vergelijkingen met oude meesters als De Hooch, Metsu en Saenredam, die met licht en (interieur)architectuur spelen.

De balkonkamer als decor

In een decor vol verhalen als een ware salon, volledig samengesteld uit de collectie, komt de balkonkamer tot leven. Aan de muur hangen schilderijen, en de tafels, stoelen en gebruiksvoorwerpen uit de vormgevingscollectie transformeren de tentoonstelling tot een echte huiskamer. De presentatie prikkelt de fantasie: wat gebeurde er in Hammershøi’s kamer?

Schets in olieverf

‘De Balkonkamer van Spurveskjul’ is - naar alle waarschijnlijkheid - een voorstudie in olieverf ter voorbereiding van een figuurstuk. Het kleurgebruik is vrij monochroom en de schilderstijl is in lichte toetsen, kenmerkend voor een schets. Het licht en hoe dat binnenvalt in interieurs is een terugkerend motief in het oeuvre van Hammershøi. Hij is beroemd geworden met de combinatie van deze drie elementen.

Bekijk hier een video waarin directeur Sjarel Ex vertelt over de aankoop van 'De Balkonkamer van Spurveskjul':

 

De aankoop van dit werk was mogelijk dankzij de genereuze steun van Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Maljers-De Jongh Fonds), BankGiro Loterij en een gift van een particulier uit Rotterdam 2014.

Bekijk de presentatie over het werk van Hammershøi op de website van Vereniging Rembrandt.