Vorige maandVolgende maandfebruari 2014
zo ma di wo do vr za
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28  

Sensory Spaces 3 - Elad Lassry

t/m 1 juni 2014

Tentoonstellingsoverzicht Sensory Spaces 3 - Elad Lassry, Museum Boijmans Van Beuningen 2014. Foto: Studio Hans Wilschut, Rotterdam. Tentoonstellingsoverzicht Sensory Spaces 3 - Elad Lassry, Museum Boijmans Van Beuningen 2014. Foto: Studio Hans Wilschut, Rotterdam. Tentoonstellingsoverzicht Sensory Spaces 3 - Elad Lassry, Museum Boijmans Van Beuningen 2014. Foto: Studio Hans Wilschut, Rotterdam. Tentoonstellingsoverzicht Sensory Spaces 3 - Elad Lassry, Museum Boijmans Van Beuningen 2014. Foto: Studio Hans Wilschut, Rotterdam. Tentoonstellingsoverzicht Sensory Spaces 3 - Elad Lassry, Museum Boijmans Van Beuningen 2014. Foto: Studio Hans Wilschut, Rotterdam. Sensory Spaces 3 - Elad Lassry. Ontwerp: Thonik.

Sensory Spaces is de titel van een reeks solotentoonstellingen in de Willem van der Vorm Galerij, de gratis toegankelijke tentoonstellingsruimte in het entreegebied van het museum. Voor iedere editie wordt één kunstenaar gevraagd om de eigenschappen van de ruimte op een verrassende manier naar zijn hand te zetten.

Bij iedere editie van de serie Sensory Spaces verschijnt een uitgebreide brochure.
Klik hier voor de editie Sensory Spaces 3 - Elad Lassry
 

Voor de derde editie van Sensory Spaces is de kunstenaar Elad Lassry (1977, Tel Aviv, woont en werkt in Los Angeles) gevraagd een installatie te maken in de tentoonstellingsruimte in het entreegebied van het museum. Voor het eerst is zijn werk in een Nederlands museum te zien. Elad Lassry is te omschrijven als een kunstenaar die zich richt op de werking van het fotografische beeld, zowel in het tweedimensionale vlak als in de driedimensionale ruimte. Hij onderzoekt de relatie tussen de beelden die hij maakt en de werkelijkheid die ze ‘vertegenwoordigen’. Voor het museum maakt hij een installatie met foto’s en losstaande objecten. “Pictures,” zegt Lassry, “are so very like what we see, and so very unlike what we see.” De waarneming staat in zijn werk dan ook centraal. De kunstenaar speelt met deze installatie een ingenieus spel met herkenning en vervreemding.

Lassry speelt met de elementen waaruit elk beeld is opgebouwd, zoals kleur, scherpte en diepte, textuur en schaal. Hierdoor komen vertrouwde beelden en onze op routine gebaseerde betekenisgeving onder spanning te staan. Ook speelt Lassry een spel met de verschillende disciplines: zo maakt hij de lijst rond zijn foto's expliciet onderdeel van het werk, waardoor de ingelijste foto verandert in een driedimensionaal object. Zijn losstaande, driedimensionale objecten bestaan enerzijds uit sculpturen die lijken op meubels en anderzijds uit gedecoreerde modules die fungeren als scheidingswanden. Met deze objecten en modules ensceneert hij vervolgens de tentoonstellingsruimte nauwkeurig. Het publiek wordt door de tentoonstellingsruimte gestuurd zoals de bewegingen van de dansers bepaald worden door een choreografie.

Viewing Stations

De wijze waarop men naar beelden kijkt staat eveneens centraal in Lassry's installatie voor het museum, die bestaat uit een aantal fotografische objecten en losstaande elementen. Deze driedimensionale objecten zijn zowel barrières voor het waarnemen, als 'viewing stations'. Het zijn zowel decoratieve als functionele objecten. Ze beïnvloeden de manier waarop andere werken worden waargenomen: de foto’s zijn niet alleen zichtbaar door de openingen in de sculpturen maar ook direct, zonder interventie. De foto's refereren aan artificiële studio-opnamen, terwijl de sculpturen een toewijding aan het ambacht en de toegepaste kunsten suggereren. De voortdurende spanning tussen herkenning en vervreemding in Lassry's werk stelt de relatie tussen zijn werk, de ruimte en de toeschouwer op de proef.

The Kitchen, New York

Een belangrijk project dat Elad Lassry in 2012 realiseert, is zijn solotentoonstelling bij de New Yorkse kunstinstelling The Kitchen. Daar combineert hij fotografische objecten en een abstracte film met een decoratieve afscheidingswand, waarmee hij zowel de ruimte als het kijken ensceneert. De presentatie werd gecomplementeerd door een performance die in de kelder van The Kitchen een aantal maal werd uitgevoerd. In deze performance, ‘Untitled (Presence)’ getiteld, voerden ingehuurde professionele dansers danspassages uit die ontleend zijn aan bekende choreografieën. De kijker was geneigd te denken dat men naar een danks keek, maar men werd op het verkeerde been gezet: men keek naar een performance. Het lovende commentaar op deze tentoonstelling en de performance in The New York Times was: "Now, in his seductive and thought-provoking solo at the Kitchen, Mr. Lassry nudges photography ever closer to time-based mediums like film and dance."

Serie Sensory Spaces

Sensory Spaces 1 - Oscar Tuazon
Sensory Spaces 2 - Sabine Hornig
Sensory Spaces 3 - Elad Lassry
Sensory Spaces 4 - Liu Wei

Met dank aan

Deze expositiereeks wordt mogelijk gemaakt door AMMODO.