Vorige maandVolgende maandjanuari 2014
zo ma di wo do vr za
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Design Column #7 - Wasted Matter

t/m 11 mei 2014

Tentoonstellingsoverzicht Design Column #7, Museum Boijmans Van Beuningen 2014. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Design Column #7, Museum Boijmans Van Beuningen 2014. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Design Column #7, Museum Boijmans Van Beuningen 2014. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Design Column #7, Museum Boijmans Van Beuningen 2014. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Design Column #7, Museum Boijmans Van Beuningen 2014. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Design Column #7, Museum Boijmans Van Beuningen 2014. Foto: Lotte Stekelenburg. Dave Hakkens, Phonebloks (2013) 3D-model, video Studio Formafantasma, Craftica (2012), in opdracht van Fendi Elisa van Joolen, Invert Footwear (2013), Nike SB sneaker samples, slipperzolen Studio Eric Klarenbeek, Mycelium Chair (Paddenstoelenstoel) (2013), fotografie: Maartje Dros Lenneke Langenhuijsen, Wooden Textiles (2010) Marjan van Aubel, Well Proven Chair (2013)

Naar aanleiding van het nieuws over het falende Europese energiebeleid - zoals beschreven in het artikel "Voor Iedereen een Uitzondering" in De Groene Amsterdammer van 27 november - presenteert Design Column #7 'Wasted Matter' een overzicht van ontwerpen die op alternatieve manieren gebruik maken van onze materiële bronnen.

De wereldwijde welvaart neemt nog altijd toe, de levensstandaard stijgt, het aantal mensen groeit. Maar de aarde groeit niet mee. Er is te weinig ruimte, te weinig voedsel en water, te weinig bronmateriaal en te weinig energie om de groeiende mensenmassa te blijven bedienen.

Desondanks blijkt dat we van alle beschikbare energie op deze aarde op dit moment zo’n 98 procent verspillen. In onze huidige energiesystemen ligt de nadruk op fossiele brandstoffen en nog altijd slechts in beperkte mate op groene energie. Nieuwe vormen van energie zijn door de benodigde investeringen flink duurder dan traditionele energiewinning uit fossiele brandstoffen. En dus blijven we hangen in bestaande systemen waarin we het grootste deel van onze bronnen verspillen. Een groot aantal designers houdt zich bezig met dit dilemma en plaatst zichzelf buiten de bestaande systemen om het probleem vanuit een compleet andere hoek te benaderen. Dit project is mede mogelijk gemaakt door de BankGiro Loterij.

Design Column #7 Wasted Matter toont een aantal interessante alternatieven op het gebied van verbruik en verspilling van materiële bronnen.

Het idee dat verschil maakt

Iedere drie maanden wordt in de Design Column een onderwerp uit het nieuws uitgelicht door middel van een kleine tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen en aansluitend in de Droog Gallery in Amsterdam. De column is een plek waar de kracht van de verbeelding spreekt en nieuwe ideeën zichtbaar worden. Ontwerpers en kunstenaars zijn bij uitstek geïnteresseerd in experimentele verbeelding. Met hun eigenzinnige blik zien zij de dingen vaak net anders en kunnen zij veranderingen in gang brengen. De Design Column biedt ruimte aan deze verbeelding.

In gesprek met

De Design Column is niet alleen bedoeld als presentatie, maar vraagt ook om een reactie en een gesprek. U bent van harte welkom om deel te nemen aan de rondetafelgesprekken in Museum Boijmans Van Beuningen en bij Droog. Wilt u deelnemen aan dit gesprek, neem dan contact op met de samenstellers van de Design Column via designcolumn@boijmans.nl en voor het gesprek bij Droog www.droog.com. Houd de website in de gaten voor actuele informatie over de locatie en de datum. Zie ook de blog op www.designcolumn.nl.

Te zien in Design Column #7 Wasted Matter

Lenneke Langenhuijsen - Wooden Textiles & TuTu

Lenneke Langenhuijsen is op zoek gegaan naar de minder bekende kwaliteiten van het materiaal hout. Naast hard en stevig kan hout namelijk ook soepel en zacht zijn. Langenhuijsen kwam tot de ontdekking dat de bast van een boom in Europa een afvalproduct is, terwijl een van de eerste vormen van textiel doeken van boombast waren. Voor de collectie Wooden Textiles heeft Langenhuijsen het hout geborduurd met grote machines en zo de nodige versteviging aangebracht.

Studio Eric Klarenbeek - Mycelium Project

Studio Eric Klarenbeek heeft met deze stoelen als eerste een combinatie gevonden tussen 3D-printen en de kweek van mycelium als materiaal. Mycelium is het netwerk van draden van een schimmel die onder de grond leeft. De 3D-geprinte basisstructuur van de stoel bestaat uit een mix van water, stro in poedervorm en mycelium. Het mycelium groeit door binnen deze structuur en verbruikt daarbij het water. Op het moment dat er paddenstoelen beginnen te ontstaan op de basisstructuur droogt Klarenbeek de stoel verder uit waardoor het geheel verhardt. Over deze stevige stoelconstructie brengt hij tot slot een laagje biologisch plastic aan. Dat zorgt ervoor dat de schimmel zich niet verder uitbreidt.

Marjan van Aubel - Well Proven Chair & Current Table

Maar liefst 50 tot 80 procent van het hout wordt in een gemiddeld productieproces verspild. Marjan van Aubel verzamelt daarom allerlei overgebleven schaafsel voor haar designontwerpen. Door de houtsnippers te vermengen met biologische hars en water komt een chemisch proces op gang en ontstaat een groeiende pulpmassa. Dit papje wordt vervolgens handmatig op de mal van een stoel aangebracht. De pulp zet daar verder uit tot het ongeveer drie keer zo groot is, verhardt en een solide structuur vormt. Met dit project maakt Van Aubel slim gebruik van restmateriaal dat anders in de prullenbak zou belanden. Bovendien dienen de stoelen ook een wetenschappelijk doel; ze maken deel uit van een Life Cycle Analysisprogramma dat de impact van geproduceerde goederen op het milieu meet en vergelijkt.

Studio Formafantasma - Craftica

Formafantasma werd door modehuis Fendi benaderd om een serie objecten te maken die het leerambacht combineert met andere natuurlijke en ambachtelijk bewerkte materialen.
Studio Formafantasma onderzoekt met deze collectie de visuele en materiële kenmerken van leer en laat met de serie de vele vormen van leer en hun toepassingen zien. De ontwerpers combineren leerrestanten uit het productieproces van Fendi met andere vormen van leer en natuurlijke materialen. Zo is er een krukje gemaakt van varkensleer en gelooide zeewolfhuid, lepels van schelpen, een karaf gemaakt van een koeienblaas en een tafel van brons, marmer en afgedankt Fendi-leer.

Elisa van Joolen - Invert Footwear

Elisa van Joolen keert voor haar project Invert Footwear overgebleven sneakersamples van diverse grote merken binnenstebuiten. Ze verwijdert de zool van de schoen, keert de bovenkant van de gymp binnenstebuiten en naait er vervolgens een simpele zool van een goedkope slipper onder. De oude zool van de gymp krijgt op zijn beurt een nieuw leven als slipper: er worden gaten in gemaakt waar veters doorheen geregen worden en klaar is de slipper. Dit project laat zien dat het hergebruik van afval kan leiden tot mooie en interessante producten.

Dave Hakkens - Phonebloks & Precious Plastic

Een wereldwijd probleem is onze snelgroeiende berg elektronisch afval. Daarom heeft Dave Hakkens Phonebloks bedacht; een telefoon die uit makkelijk demonteerbare blokken bestaat zodat wanneer er iets kapot gaat, er slechts een onderdeel vervangen hoeft te worden. Met Phonebloks wordt zowel milieu als consument ontlast.