Vorige maandVolgende maandjuni 2014
di wo do vr za zo ma
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
             

Focus Beijing - Collectie De Heus-Zomer

vanaf 14 juni 2014 t/m 21 september 2014

Zhang Xiaogang, Girl, 2008, Collectie De Heus-Zomer. Ontwerp door Thonik. Tentoonstellingsoverzicht Focus Beijing: Collectie De Heus-Zomer. Foto: Lotte Stekelenburg. Zhang Huan, Long Ash, 2008, Collectie De Heus-Zomer Tentoonstellingsoverzicht Focus Beijing: Collectie De Heus-Zomer. Foto: Lotte Stekelenburg. Zhang Dali, Forbidden City, 1999, Collectie De Heus-Zomer Tentoonstellingsoverzicht Focus Beijing: Collectie De Heus-Zomer. Foto: Lotte Stekelenburg. Qui Xiaofei, Interglacial Stage, 2012, Collectie De Heus-Zomer Tentoonstellingsoverzicht Focus Beijing: Collectie De Heus-Zomer. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Focus Beijing: Collectie De Heus-Zomer. Foto: Lotte Stekelenburg. Zhao Yao, I am your night nr 9, 2011, Collectie De Heus-Zomer Tentoonstellingsoverzicht Focus Beijing: Collectie De Heus-Zomer. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Focus Beijing: Collectie De Heus-Zomer. Foto: Lotte Stekelenburg. Zhang Huan, Memory Doors Series (“Writing”), 2006, Collectie De Heus-Zomer Tentoonstellingsoverzicht Focus Beijing: Collectie De Heus-Zomer. Foto: Lotte Stekelenburg. Ai Weiwei, Porcelain in huang huali wood frame, edition of 20 in gold, 2011, Collectie De Heus-Zomer Tentoonstellingsoverzicht Focus Beijing: Collectie De Heus-Zomer. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Focus Beijing: Collectie De Heus-Zomer. Foto: Lotte Stekelenburg. Zhang Xiaogang, Vier zonen, 2012. Collectie De Heus-Zomer

Een selectie hedendaagse Chinese kunst uit de privécollectie van het verzamelaarsechtpaar De Heus-Zomer was in de zomer van 2014 te zien in Museum Boijmans Van Beuningen. In de zalen rondom de Bodonzaal toonde het museum de werken van twee generaties Chinese kunstenaars. Het museum toonde met deze privécollectie een breed overzicht van de hedendaagse kunstontwikkelingen in Beijing. De werken uit de collectie werden niet eerder getoond aan het publiek.

De tentoonstelling ‘Focus Beijing’ richtte zich op een aantal vooraanstaande kunstenaars uit Beijing die twee generaties vertegenwoordigt. De eerste generatie groeit op in de jaren 50 en 60. Uit hun werk spreekt een sterk politieke betrokkenheid, waarbij ze verwijzen naar de traumatische Chinese geschiedenis en de sociale en culturele omwenteling die China de afgelopen tientallen jaren heeft doorgemaakt. Deze generatie wordt vertegenwoordigd door kunstenaars als Zhang Dali (Harbin, 1963), Zhang Xiaogang (Kunming, 1958), Hai Bo (Changchun,1962) en Ai Weiwei (Beijing, 1957). De tweede generatie kunstenaars groeit op in de jaren 70 en 80; de periode van het Chinese open-deurbeleid. Kunstenaars als Qiu Xiaofei (Hoerbin, 1977), Wang Guangle (Fujian, 1976) en Liang Yuanwei (Xi’an, 1977) zijn geboren in de fase dat de Chinese samenleving zich meer op het Westen ging oriënteren, een periode met forse economische groei en marktwerking. Individualiteit en intuïtie staan centraal in hun kunstenaarspraktijk. Ze zijn goed geïnformeerd over de tendensen in de mondiale kunstwereld - vaak beter dan wat die zelfde kunstwereld weet van de ontwikkelingen in de actuele Chinese kunst. De tentoonstelling brengt de verschillende standpunten van kunstenaars naar voren. Het museum presenteert een breed beeld van de hedendaagse kunstontwikkelingen in Beijing, met Shanghai, als de hoofdstad van de Chinese kunst.

Sterrenstatus

De namen Zhang Dali, Wang Guangle en Hai Bo zullen niet geheel bekend klinken in de oren van het Westerse publiek, maar in Beijing domineren deze kunstenaars het culturele circuit. Vaak hebben ze een nationale sterrenstatus en zijn ze alom bekend. Enkele kunstenaars zijn genodigd om nieuw werk te maken speciaal voor de tentoonstelling. Museum Boijmans Van Beuningen geeft u de gelegenheid kennis te maken met hun (nieuwe) oeuvre.

Henk en Victoria de Heus-Zomer

Henk en Victoria de Heus-Zomer, magnaten in de veevoerindustrie, starten in 1989 met verzamelen. Na een verhuizing besluiten ze kunst te gaan verzamelen om “de lege muren te vullen”, aldus het echtpaar. Ze kopen werken van kunstenaars als Zhang Xiaogang en Ai Weiwei, nog voordat de focus van de internationale kunstwereld op China was gericht. Na 25 jaar is de collectie van De Heus-Zomer uitgegroeid tot een van de grootste hedendaagse kunstcollecties van Nederland met kunst van over de hele wereld.

Serie tentoonstellingen

Lange tijd bevonden deze kunstwerken zich achter gesloten deuren op het landgoed van De Heus-Zomer. Nu maakt het publiek kennis met deze exclusieve collectie: al eerder toonde het echtpaar Nederlandse kunst in Museum Singer Laren (2013) en rondom het thema ‘natuur’ werd een selectie tentoongesteld in Museum Belvédère (Heerenveen, 2013). Focus Beijing: Collectie De Heus-Zomer in Museum Boijmans Van Beuningen is de grande finale van deze serie.

Persoonlijke collectie

De persoonlijke smaak van het echtpaar is de basis van de collectie. In de afgelopen decennia verzamelden zij werk van grote namen als Marlene Dumas, Karel Appel en Ai Weiwei. Het echtpaar reist 1 á 2 keer per jaar naar China voor zaken. Tijdens deze reizen gaan zij ook op zoek naar nieuwe aanwinsten voor hun collectie en bezoeken kunstenaars thuis of in hun studio.

In de media

Op ARTtube is een video te zien over het echtpaar De Heus-Zomer in China op bezoek bij enkele kunstenaars die in de tentoonsstelling te zien zijn. 

 

 

Het echtpaar vertelt hier over de Chinese collectie bij Radio 1.

Henk en Victoria de Heus-Zomer vertellen over hun Chinese collectie en de tentoonstelling in Boijmans in De Wereld Draait Door: