Vorige maandVolgende maandmaart 2013
zo ma di wo do vr za
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Design Column #4 - De Cirkel Is Rond

vanaf 23 maart 2013 t/m 23 juni 2013

Colour Porcelain for 1616, Arita Japan by Scholten & Baijings at Rossana Orlandi, Photography Takumi Ota Dirk van der Kooij, Endless Pulse Low Chair (Gradient Green), 3D-geprint gerecycled kunststof Tools, The Sea Chair Project, 2011-2012, Studio Swine, 2011 (Azusa Murakami en Alexander Groves) en Kieren Jones Maaike Rozenburg, Smart Replica's, 2011-2013 Dirk van der Kooij, Chubby Chair, 3D-geprint gerecycled kunststof Floating Factory, The Sea Chair Project, 2011-2012, Studio Swine, 2011 (Azusa Murakami en Alexander Groves) en Kieren Jones

'Design Column #4 De Cirkel Is Rond' toont vier verhalen die tegenwicht bieden aan de huidige neiging tot terugtrekken en verdedigen. De projecten laten op verschillende manieren zien dat het denken in grenzen en lineaire ontwikkelingen lang niet altijd relevant is. Wanneer deuren zich lijken te sluiten, ontstaan elders juist mogelijkheden. De zogenaamde ‘plastic soep’ in de oceaan houdt niet op bij landgrenzen. Nieuwer en groter is niet altijd beter. Groei is cyclisch, de cirkel is rond.

‘De wereld deglobaliseert in hoog tempo’, zo kopte een groot artikel in het Financieele Dagblad op 4 maart. De afgelopen decennia vond een verregaande globalisering plaats waarbij verschillende economieën, maar ook politiek en cultuur steeds meer internationaal met elkaar verweven zijn geraakt. Een wijdverbreide consumentencultuur zorgde voor een schaalvergroting van onze productieprocessen en een wereldwijde verdeling van de arbeid. De internationale geldstromen die hiermee gepaard gingen bereikten in 2007 een hoogtepunt.

De auteur Marcel de Boer beschrijft in bovengenoemd artikel de neerwaartse spiraal van de economische groei van dit moment. Het artikel verscheen naar aanleiding van het rapport ‘Financial globalization: Retreat or reset’ van de vooraanstaande denktank McKinsey Global Institute. In dit rapport wordt geconstateerd dat de internationale kredietverlening op slot zit en de mondiale geldstromen met 60% zijn afgenomen ten opzichte van het piekmoment in 2007. Als gevolg van de economische crisis kiezen landen en bedrijven er na 2007 vaker voor om zich op zichzelf te richten. Overheden beschermen in eerste instantie hun eigen belangen, en raken in zichzelf gekeerd, zonder het internationale effect van hun maatregelen te overzien.

Het idee dat er een verregaande ‘deglobalisering’ plaats zou kunnen vinden, is binnen het huidige systeem echter een illusie. We zijn allemaal onderdeel van hetzelfde mondiale systeem. Het rapport van McKinsey pleit dan ook voor hervormen, het huidige financiële model ‘resetten’, zodat een meer duurzame fase in de geschiedenis van de wereldeconomie van start kan gaan.

Het idee dat verschil maakt

Iedere drie maanden wordt in de Design Column een onderwerp uit het nieuws uitgelicht door middel van een kleine tentoonstelling. De column is een plek waar nieuwe ideeën zichtbaar worden. Waar de kracht van de verbeelding spreekt. Ontwerpers en kunstenaars zijn bij uitstek geïnteresseerd in experimentele verbeelding. Met hun eigenzinnige blik zien zij de dingen vaak net anders en kunnen veranderingen in gang gebracht worden. De Design Column biedt ruimte aan deze verbeelding.

In gesprek met

De Design Column is niet alleen bedoeld als presentatie, maar vraagt ook om een reactie en een gesprek. U bent van harte welkom om deel te nemen aan het rondetafelgesprek met Kieren Jones op 24 mei. Wilt u deelnemen aan dit gesprek, neem dan contact op met de samenstellers van de Design Column via designcolumn@boijmans.nl en leg uw motivatie uit.

Maaike Roozenburg, Smart Replica’s


Maaike Roozenburg, 17de-eeuwse theekopjes en schotels, porselein, collectie: Museum Boijmans Van Beuningen, foto: Maaike Roozenburg

Maaike Roozenburg maakt in samenwerking met Museum Boijmans Van Beuningen en de TU Delft Smart Replica’s van 17de-eeuwse theekopjes uit de museumcollectie. Er zijn verschillende CT-scans gemaakt van de originele stukken. Van deze scans wordt een 3D-print gemaakt, om vervolgens een mal te produceren die gebruikt werd om een porseleinen afgietsel mee te maken. Aan deze nieuwe kopjes is vervolgens een ‘smart tag’ gekoppeld die informatie over het object bevat.

Voorwerpen uit het verleden komen door deze combinatie van innovatieve technieken weer tot leven. Een object dat in de collectie van een museum de oorspronkelijke functie als gebruiksvoorwerp heeft verloren, krijgt zo een tweede leven buiten de museumzalen en het depot. De replica’s zijn dankzij hedendaagse technologie niet alleen ‘slimmer’ dan hun pre-industriële voorgangers maar kunnen ook opnieuw in gebruik worden genomen.

Het project staat bovendien in een lange traditie van kopiëren, reproduceren en uitwisselen tussen het Oosten en het Westen. In de 16de en 17de eeuw vond grootschalige import van porselein vanuit China plaats. Pas in de 18de eeuw lukte het een Europese geoloog en een alchemist om de receptuur van porselein te ‘kraken’, en kon Europees porselein geproduceerd worden.

Smart Replica’s is mede mogelijk gemaakt door het EKWC, Mareco Prototyping en ARLab.

Studio Swine & Kieren Jones, The Sea Chair Project


Studio Swine & KIeren Jones, Sea Chair, plastic afval, collectie: Museum of Architecture and Design, Ljubljana, foto: de kunstenaars

In 1997 werd de eerste ‘plastic soep’, ofwel een drijvende vuilnisbelt van bijeengedreven consumptieafval, ontdekt in de Atlantische Oceaan. Het oppervlak van dit plastic in de oceaan is de afgelopen tien jaar drie keer zo groot geworden.

Deze afvalhoop bracht Studio Swine en Kieren Jones op het idee om vissersboten te verbouwen tot kunststofraffinaderijen. In plaats van vissen halen de vissersboten plastic uit de oceaan. Dit afvalplastic wordt verwerkt tot bruikbaar materiaal. Bij iedere stoel die van dit materiaal wordt gemaakt, worden de exacte poolcoördinaten vermeld van de plek waar het plastic is opgevist.

Ambacht, hergebruik en milieubescherming komen in dit project samen in een ecologische cyclus. Het project toont aan dat een productieproces afval kan veroorzaken, maar net zo goed ingezet kan worden om afval op te ruimen en te hergebruiken. Door hergebruik neemt in de toekomst de vraag naar nieuw plastic af en slinkt onze afvalproductie. Bovendien krijgt de noodlijdende visserij een nieuwe impuls en neemt de overbevissing van de zeeën af doordat er ook naar plastic wordt gevist.

Meer informatie: www.seachair.com

Scholten & Baijings, Colour Porcelain


Scholten & Baijings, Colour Porcelain, porseleinen servies, aankoop: 2012, foto: Scheltens & Abbenes, 2012

Vanuit de Japanse porseleinstad Arita exporteerde de V.O.C. in de tweede helft van de 17de eeuw enorme hoeveelheden porselein, onder andere naar Europa. Ruim twee eeuwen later is het Nederlandse ontwerpduo Scholten & Baijings gevraagd om de porseleinhandel van Arita een nieuwe impuls te geven.

Zij ontwikkelden een servies met een kleurenpalet dat gebaseerd is op de traditionele kleuren van Japans Arita-porselein. Het servies is uitgevoerd in drie series: Minimal, Colourful en Extraordinary. Iedere serie heeft een andere kleurintensiteit en afwerkingsniveau. De herkenbare, eigentijdse stijl van Scholten & Baijings wordt in het servies gecombineerd met eeuwenoude Japanse traditie. Waar Oosterse invloeden in de 17de eeuw de Westerse kunstwereld binnen sijpelden, keert het project Colour Porcelain de rollen om.

Dirk van der Kooij, Meubels


Dirk van der Kooij, Satellite Lamp, 3D-geprint gerecycled kunststof, collectie: de kunstenaar, foto: de kunstenaar

De Nederlandse ontwerper Dirk van der Kooij is geïnteresseerd in 3D-printen, maar vond de schaal van standaard 3D-printers te klein. Met een oude computergestuurde robotarm als uitgangspunt ontwikkelde hij in 2010 zijn eigen 3D-productieproces. Hiervoor haalde hij een afgeschreven robot uit China naar Nederland. Het gebrek aan precisie van deze verouderde arm wordt door Van der Kooij gewaardeerd en uitvergroot in zijn designobjecten.

Na de uitvinding van de stoommachine, de drukpers, elektriciteit en internet, luidt 3D-printen een nieuwe fase in voor de maakindustrie. Na lange tijd het industriële productieproces uitbesteed te hebben aan China, maken nieuwe technieken zoals 3D-printen kortere productieketens weer rendabel.

De serie Design Column is mede mogelijk gemaakt door Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en BankGiro Loterij.

 

Design in Boijmans

met dank aan

Design Column #4: Aan tafel met Kieren Jones

Doe mee aan het Rondetafelgesprek met Kieren Jones op vrijdag 24 mei. Discussieer mee over de projecten te zien in Design Column #4. Lees hier meer en meld u nu aan.