Vorige maandVolgende maandoktober 2015
di wo do vr za zo ma
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    

Van Bosch tot Bruegel - het begin van de genreschilderkunst

vanaf 10 oktober 2015 t/m 17 januari 2016

Jheronimus Bosch, De Marskramer, c. 1490-1505 Lucas van Leyden, De chirurgijn, 1524 Pieter van der Heyden, De boerenbruiloftdans, c. 1570-1572 Pieter Aertsen, De pannenkoekenbakkerij, 1560 Jan Vermeyen, De Spaanse maaltijd, 1545 Anoniem, Vuijl sause, c. 1560 Frans Huys, Schaatsers voor de Sint-Jorispoort te Antwerpen, c. 1558

Bordelen, schranspartijen, bedelaars en kwakzalvers. ‘Van Bosch tot Bruegel’ toont schilderijen en prenten met voorstellingen die aan de keurigheid voorbij gaan. Nooit eerder is een tentoonstelling met topwerken uit de periode vanaf de late Middeleeuwen tot circa 1570 rondom dit thema gemaakt.

De tentoonstelling ‘Van Bosch tot Bruegel’ bevat een selectie van politiek incorrecte schilder- en prentkunst van het hoogste niveau. Zo’n veertig zestiende-eeuwse schilderijen en eenzelfde aantal prenten worden uit belangwekkende particuliere en museale collecties naar Rotterdam gehaald voor deze tentoonstelling over zestiende-eeuwse genreschilderkunst, een nieuw thema in die periode. Schilderkunst werd voor het eerst losgekoppeld van religie of portretten: het dagelijks leven is de nieuwe inspiratiebron en satirische onderwerpen worden niet geschuwd. Geen keurig werkende burgers, maar oplichters, dronkenlappen en zotten in allerlei gedaanten.

Pioniers van de genrekunst
Het bekendste voorbeeld is misschien wel ‘De Marskramer’ van Jheronimus Bosch, met het ‘alledaagse’ tafereel van de reiziger die omkijkt naar het bordeel achter hem. Naast dit topstuk is tal van andere schilderijen te zien uit de pioniersgeneratie van Bosch, Lucas van Leyden en Quinten Massys. Van Leyden maakte voorstellingen van kaartspelers, schakers en waarzeggers. Quinten Massys schilderde op uitmuntende wijze de liefde en geld, oftewel: wellust en hebzucht.

Jan Massys, Jan Sanders van Hemessen, Marinus van Reymerswaele, Jan Provoost, Ambrosius Benson en de anonieme Brunswijkse monogrammist volgden. Pieter Aertse schilderde etende en feestende boeren nog vóór Pieter Bruegel, wiens taferelen van boeren, feestvierders en muzikanten tot de hoogtepunten van de Europese kunstgeschiedenis behoren. Naast panelen en prenten zijn ook voorwerpen en manuscripten te zien.

Publicatie en activiteiten
Met deze nieuwe grote overzichtstentoonstelling presenteert Museum Boijmans Van Beuningen het langverwachte vervolg op de tentoonstelling ‘Erasmus in beeld’ (2008). Er verschijnt een rijk geïllustreerd boek en er worden verschillende activiteiten en lezingen georganiseerd voor jong en oud.