Vorige maandVolgende maandoktober 2012
di wo do vr za zo ma
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
cursussen

Cursus De weg naar Van Eyck

26 oktober, 2 en 9 november

13:00-15:20 uur, inclusief 20 minuten pauze

€ 55, inclusief entree museum

Vrienden betalen € 49,50
Let op: voor het bezoeken van de tentoonstelling De weg naar Van Eyck betaalt u per keer een toeslag van €4.


Reserveren
Jan van Eyck, Drie Maria’s aan het graf, ca. 1430-1435. Paneel, 71,5 x 90 cm. Rotterdam, Museum Boijmans Van Beuningen

Jan van Eyck bood met visionaire artistieke inzichten zijn tijdgenoten ´een blik in het paradijs´: zijn wereldberoemde, klassieke meesterwerk het ‘Lam Gods’ (1432) is een bijzonder voorbeeld van zijn revolutionaire en realistische stijl. Waar de unieke schildersstijl van de grootmeester uit ontwikkeld was, is echter niet makkelijk te ontdekken: de beruchte beeldenstormen hebben de meeste schilderijen van rond 1400 en uit Van Eycks omgeving voorgoed vernietigd.

Lees hier meer over de tentoonstelling De weg naar Van Eyck.

Aansluitend bij de tentoonstelling, verdiepen we ons in deze cursus in de weg die geleid heeft tot Jan van Eycks schilderwerken. Na de eerste bijeenkomst over de periode die voorafging aan Van Eycks eigen artistieke 'gouden jaren', gaan we vanaf de tweede bijeenkomst uitgebreid in op de meesterwerken van de kunstenaar zelf. In de derde bijeenkomst zetten we Van Eycks kunst naast contemporaine internationale ontwikkelingen en beschouwen we het belang van de invloed van Van Eycks kunst op schilderende tijdgenoten en schilders na hem.

Bijeenkomst 1: Wat vooraf ging
Miniatuurkunst - Jan van Eyck is vermoedelijk opgeleid als paneelschilder. Zijn schilderijen kenmerken zich echter door zorgvuldige en verfijnde techniek uit de kunst van het miniatuurschilderen. Miniatuurschilders als de gebroeders Limburg en Boucicaut moeten van grote invloed zijn geweest.
Hoofse Stijl - De opvallend uitgelengde figuren in Van Eycks voorstellingen hebben raakpunten met de ´Internationale Gotiek´, in het bijzonder zoals we die herkennen in het werk van de Gebroeders van Limburg.

Bijeenkomst 2: Jan van Eycks kunst (1)
Van Eycks olieverf-schildertechniek - Jan van Eyck wist het gebruik van olieverf op een zodanig eigen manier toe te passen, dat het bijdroeg tot een sterke visuele beleving van pictoriaal realisme. Dit naturalisme creeerde de schilder door de weergave van de zichtbare werkelijkheid te baseren op de waarneming. Niet alleen binnenruimtes maar ook landschappen in zijn voorstellingen voorzag hij van realistische ´stofferingen´ zoals bloembladeren, takjes, details in weefsels, e.d.

Bijeenkomst 3: Jan van Eycks kunst (2)
Van Eycks kunst in contemporaine internationale context - Net als zijn Italiaanse collega’s heeft Jan van Eyck een doorslaggevende rol gespeeld in het ontstaan van een naturalistische weergave van de geschilderde picturale ruimte. Parallel lopend aan Italie ontstond daarmee ook in Noord-Europa voor het eerst een nieuwe, Renaissancistische schilderkunst. Tegelijkertijd laat de uitwerking daarvan in beide delen van Europa juist weer grote verschillen zien: verschillen die in de eropvolgende eeuwen de hoofdkoersen in de ontwikkeling van de schilderkunst zouden gaan bepalen.

De docent
De cursus wordt gegeven door Hoo Man Chan. Hoo Man Chan M.A. is cultuurhistoricus. Hij werkt als museumdocent in Museum Boijmans Van Beuningen, het Nederlands Foto Museum in Rotterdam en Huis Marseille Museum voor Fotografie in Amsterdam. Hoo Man geeft al jaren lezingen, cursussen en rondleidingen aan verschillende culturele en educatieve instellingen, meest recentelijk HOVO/Hoger Onderwijs voor Ouderen, Filmhuis Lantaren/Venster en Design Academy Eindhoven.