Vorige maandVolgende maandjuni 2012
di wo do vr za zo ma
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Gielijn Escher - Leven voor affiches

vanaf 2 juni 2012 t/m 30 september 2012

Tentoonstelingsoverzicht. Foto: Lotte Stekelenburg Tentoonstelingsoverzicht. Foto: Lotte Stekelenburg Tentoonstelingsoverzicht. Foto: Lotte Stekelenburg Tentoonstelingsoverzicht. Foto: Lotte Stekelenburg Museum Boijmans Van Beuningen, Gielijn Escher, Affiche Festival of Fools, 1982, zeefdruk Museum Boijmans Van Beuningen, Gielijn Escher, Affiche De kat in de reklame, tentoonstelling in het KattenKabinet, 1994, zeefdruk Museum Boijmans Van Beuningen, Gielijn Escher, Nieuwjaarswens 1999, offset Museum Boijmans Van Beuningen, Gielijn Escher, Affiche Applaus voor de klapstoel, tentoonstelling in het Lloyd Hotel in Amsterdam, 2010, zeefdruk Museum Boijmans Van Beuningen, Gielijn Escher, Affiche Ludwig Hohlwein, Marco Polo tee, ca 1920-25, lithografie Museum Boijmans Van Beuningen, Gielijn Escher, Affiche Lucian Bernhard, Stiller, 1908, lithografie

Gielijn Escher (1945) is dit jaar vijftig jaar actief als affichemaker en -verzamelaar. Deze zomer kunt u in Museum Boijmans Van Beuningen terecht voor een gecombineerd overzicht van affiches gemaakt door de kunstenaar zelf en affiches uit zijn verzameling.

Vanaf 2 juni kunt u circa zestig affiches van Gielijn Escher zelf bewonderen, aangevuld met een zestigtal affiches uit zijn verzameling Duitse aanplakbiljetten met werk van o.a. Lucian Bernhard, Hans Rudi Erdt en Ludwig Hohlwein. Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt bij uitgeverij De Buitenkant een boek over Gielijn Escher met een tekst door Mienke Simon Thomas, conservator Toegepaste kunst en Vormgeving van het museum.

Ontwerper & verzamelaar

Gielijn Escher besloot op zeventienjarige leeftijd afficheontwerper te worden. Zijn verzamelwoede ontstond al op zeer jonge leeftijd. Op zijn zesde begon hij met het verzamelen van sinaasappelvloeitjes en sinaasappeletiketten op kratten. Vier jaar later startte hij zijn, inmiddels grote, verzameling affiches.

Gielijn Escher kreeg zijn opleiding in de jaren zestig aan het Instituut voor Kunstnijverheidsonderwijs, de voorloper van de Rietveldacademie in Amsterdam. Hij maakte onder meer aankondigingen van dans- en toneelvoorstellingen, concerten en tentoonstellingen. Tekenend voor de onafhankelijke visie van Gielijn Escher is dat hij ook grote waardering had en heeft voor de meer commercieel werkende ontwerpers zoals Frans Mettes en Cor van Velsen. Begin jaren zeventig ontdekte Escher het werk van de Duitse ontwerpers uit het eerste kwart van de twintigste eeuw, met Lucian Bernhard voorop. Sindsdien zijn de tot het uiterst vereenvoudigde en gestileerde Sachplakate van Bernhard een grote inspiratiebron voor de ontwerper.

7 vragen aan conservator Mienke Simon Thomas

Heb je zelf thuis een Escher hangen?
-Nee, helaas niet. Maar wellicht gaat dat binnenkort veranderen... Bovendien zijn zijn affiches nog voor hele redelijke prijzen te koop op veilingen.
Wat maakt Gielijn Escher anders dan andere illustratoren?
-Ik zou hem geen illustrator willen noemen, maar een grafisch kunstenaar. Het bijzondere van het werk van Gielijn is zijn kleurgebruik: de kleuren zijn bijzonder en heel vol en diep. In tegenstelling tot de affiches van de meeste andere ontwerpers worden Eschers affiches niet full colour gedrukt (dat wil zeggen: met de standaard drukkerskleuren Cyaan, Magenta en Yellow) maar met kleuren die hij zelf bepaalt. In het verleden sneed hij zelf de films waarmee de offsetplaten of de zeeframen belicht werden. Hij heeft nooit met de computer willen werken, met als gevolg dat hij zichzelf nu uit de markt geprezen heeft. Werken op de manier zoals hij dat deed, gebeurt gewoon niet meer. Hij is wat dat betreft een aarts-conservatief!
Welke affiche(s) springt/springen er wat jou persoonlijk betreft uit, en waarom?
-Zijn ontwerpen voor Dansgroep Krisztina de Châtel vind ik het mooist: heel erg eenvoudig zijn die vaak. Ook mooi is het feit dat deze affiches heel goed naast elkaar geplakt kunnen worden en dan een mooi doorlopend patroon vormen.
Wat is er zo karakteristiek aan de vroeg 21e eeuwse Duitse affiches?
-De ongelofelijke volle en diepe kleuren en de zo vervreemdende 'moderne' eenvoud van de beelden. Je verwacht dat niet bij affiches uit het begin van de 20e eeuw.
Wat is de opzet bij het inrichten van deze tentoonstelling?
-Gielijn heeft zelf de keuze gemaakt en hij bepaalt ook de inrichting. Ik weet dus niet eens hoe het gaat worden! Maar in ieder geval komt zijn eigen werk beneden en dat van de Duitse afficheontwerpers boven. Er zal, verwacht ik, eerder sprake zijn van een thematische indeling dan van een chronologische. Gielijn heeft nogal een uitgesproken oordeel over zijn eigen werk en diverse vroegere ontwerpen wil hij absoluut niet laten zien. Ik ben dat niet altijd met hem eens, maar discussiëren met Gielijn is vrij moeilijk!
Welk deel van de geëxposeerde affiches is van de hand van Gielijn Escher zelf?
-Circa 50% is door hemzelf ontworpen.
Hoeveel affiches heeft Gielijn Escher in totaal in zijn collectie?
-Dat weet ik eigenlijk niet, en hijzelf weet dat ook niet! Maar het zijn er duizenden!

Design in Boijmans

Museum Boijmans Van Beuningen is hét museum in Nederland waar nationaal en internationaal ontwerptalent een podium heeft. Binnen het programma ‘Design in Boijmans’ worden sinds 2011 bijzondere designtentoonstellingen georganiseerd. Ook in de zomer van 2012 kunt u veel design zien in het museum. Zo wordt vanaf juli de Collectie Vormgeving van het museum gefaseerd opengesteld. Daarnaast start de serie Design Columns waar actuele ontwikkelingen in de Nederlandse vormgeving worden uitgelicht. Ook kunt u een presentatie zien van het werk van textielontwerper Frans Dijkmeijer en een tentoonstelling van Fins glas van Cor en Sjoukje de Wit.

Op 6 juni was Gielijn Escher te gast bij VPRO's De Avonden. Beluister de uitzending hier!