Vorige maandVolgende maandmaart 2012
zo ma di wo do vr za
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Tobit en Anna - De discussie omtrent 'de nieuwe Rembrandt'

vanaf 24 maart 2012 t/m 7 juli 2013

Rembrandt van Rijn, Tobias en zijn vrouw, 1659, olieverf op paneel, 40,3 x 54 cm, met lijst: 65,5 x 78,5 x 9,5 cm, bruikleen van Stichting Willem van der Vorm, 1972, Museum Boijmans Van Beuningen Detailopname signatuur Tobit en Anna, 2010, Archief Museum Boijmans Van Beuningen Infrarood reflectogram Tobit en Anna, 2010, Archief Museum Boijmans Van Beuningen Tentoonstelling Tobit en Anna in Museum Boijmans Van Beuningen. Foto: Lotte Stekelenburg Tentoonstelling Tobit en Anna in Museum Boijmans Van Beuningen. Foto: Lotte Stekelenburg Röntgenfoto Tobit en Anna, 2010, Archief Museum Boijmans Van Beuningen Detailopname verfmonster Tobit en Anna, 2010, Archief Museum Boijmans Van Beuningen Tentoonstelling Tobit en Anna in Museum Boijmans Van Beuningen. Foto: Lotte Stekelenburg

In 2010 concludeerde Ernst van de Wetering van het Rembrandt Research Project na een intensieve studie dat het werk ‘Tobit en Anna’ wat hem betreft toch toegeschreven moest worden aan het oeuvre van Rembrandt. Conservator Jeroen Giltaij onderwierp het werk in 1994 al aan een grondig onderzoek en schreef deze toen toe aan “hoogstens” één van Rembrandt’s leerlingen. De discussie tussen de twee Rembrandt-experts is vanaf 24 maart te volgen in Museum Boijmans Van Beuningen.

De argumenten waarom het schilderij ‘Tobit en Anna’ wel of juist geen Rembrandt zouden zijn, lopen ver uiteen. De belangrijkste reden dat Ernst van de Wetering het werk wel aan Rembrandt toeschrijft heeft te maken met de veranderende lichtinval: op de röntgenfoto van het werk is te zien dat er eerder nog een raam in het schilderij zat, maar dat deze later is overschilderd. Volgens de onderzoeker ‘rommelde’ de oude meester vaker met het licht.
Jeroen Giltaij richt zijn argumentatie voornamelijk op de recycling van het paneel waarop het werk is gemaakt. Door de röntgenopname is namelijk te zien dat ‘Tobit en Anna’ over een stilleven heen is geschilderd. Volgens de conservator zou Rembrandt nooit over een gebruikt schilderij heen schilderen.

Bewijsmateriaal

Zowel Jeroen Giltaij als Ernst van de Wetering zetten deze en andere argumenten op video uiteen. In zaal 2 zijn niet alleen deze video’s te zien, maar ook het ‘bewijsmateriaal’ wat beiden aandroegen. Dit bewijsmateriaal bestaat onder meer uit het werk zelf, röntgenfoto’s, een infrarood reflectogram en detailopnames van een verfmonster.

ArtTube

Bekijk hier de argumentatie van Jeroen Giltaij op ARTtube.
Bekijk hier de argumentatie van Ernst van de Wetering op ARTtube.

De presentatie is vanaf 24 maart te zien op zaal 2, als onderdeel van De Collectie Verrijkt.