Vorige maandVolgende maandfebruari 2012
zo ma di wo do vr za
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29      

Alex Israel en Ei van Jeff Koons

t/m 1 maart 2015

Baroque Egg with Bow (Orange/Magenta), 1994-2008 en Sky Backdrop van Alex Israel, 2013, Bert Kreuk Collectie. Foto: Lotte Stekelenburg. Baroque Egg with Bow (Orange/Magenta), 1994-2008 en Sky Backdrop van Alex Israel, 2013, Bert Kreuk Collectie. Foto: Lotte Stekelenburg. Baroque Egg with Bow (Orange/Magenta), 1994-2008 en Sky Backdrop van Alex Israel, 2013, Bert Kreuk Collectie. Foto: Lotte Stekelenburg.

Drie jaar lang is het Baroque Egg with Bow (Orange/Magenta) te zien zijn in het entreegebied van het museum. Het enorme paasei werd in februari 2012 onthuld onder toeziend oog van de pers en nieuwsgierige bezoekers. Sinds juni 2013 complementeert het grote werk ‘Sky Backdrop’ van Alex Israel het reusachtige Ei.

Het werk ‘Sky Backdrop’ van Alex Israel vormt een achtergrond voor het bekende Baroque Egg van Jeff Koons. Het schilderij, dat een breedbeeldformaat heeft van 16:9, transformeert het kunstwerk dat ervoor staat in een decorstuk. Wanneer het decorstuk verdwijnt blijft alleen het platte decor, in dit geval ‘Sky Backdrop’, over. Omdat het platte decor ooit fungeerde als achtergrond draagt het daarna de trieste herinnering aan deze functie nog met zich mee, net als een gevallen filmster. Israel ontleent zijn inspiratie aan zijn fascinatie voor de film- en sterrencultuur van Hollywood en vooral aan het idee dat de magie van Hollywood de macht heeft iets gewoons tot iets bijzonders te transformeren.

Het Ei

Het ‘Baroque Egg with Bow (Orange/Magenta)’ (1994-2008) van de Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons (1955) is een reuze ‘paasei’ met een magenta strik. Het gigantische kunstwerk is zes m3 groot, weegt tweeduizend kilo en is vele miljoenen euro’s waard. Tien eieren heeft Koons gemaakt in veertien jaar tijd. Aan ieder ei werd met meerdere experts een jaar lang gewerkt. Volgens geruchten ging Koons zelf bijna failliet aan (de productie van) z'n eieren. Ieder werk is tot in de puntjes uitgevoerd. De coating van de eieren is laag over laag en met de hand aangebracht om een zo glanzend mogelijk effect te bereiken. Deze techniek is ontleend aan de auto-industrie.

Prikkelen

Vijf van de tien eieren hebben een glad oppervlak: de zogenaamde ‘Smooth Eggs’. De overige vijf heten 'Baroque Egg’ en zien eruit alsof ze in kreukelige folie zijn verpakt, zoals ook het ei dat in Rotterdam te zien is. Het ontwerp lijkt op het eerste gezicht banaal, maar staat onder meer voor (weder)geboorte en vruchtbaarheid; terugkerende thema’s in het werk van de kunstenaar. Het ei prikkelt net als andere kunstwerken van de maker meerdere zintuigen. (Aanraken mag niet)

Geen enkel ei is opgenomen in een museumcollectie. Alle eieren van Koons -op een na die nog in zijn eigen bezit is- maken deel uit van belangrijke privécollecties, zoals die van verzamelaars François Pinault en Damien Hirst. Museum Boijmans van Beuningen heeft zowel het werk van Israel als van Koons in bruikleen van verzamelaar Bert Kreuk.

Bekijk/beluister hier de uitzending over het ei op het NOS journaal, NOS Radio en op RTV Rijnmond. Bekijk hier het filmpje over de aankomst en plaatsing van het ei in het museum.

Jeff Koons

Jeff Koons staat bekend om zijn immense objecten zoals gigantische konijnen en religieuze varkens -in het Stedelijk Museum ontstond jaren geleden een rel rondom dit varkentje. Koons is meester in het uitvergroten van alledaagse objecten tot enorme proporties. Zijn ‘new-pop-art-achtige’ kunstwerken zijn kritiekloze uitvergrotingen van de consumptiemaatschappij. Hij weet met zijn creaties hoge en lage cultuur samen te brengen in objecten die verleidelijk zijn, maar tegelijkertijd überkitsch. Zijn New Yorkse studio waar ruim 80 man werkzaam is, doet net als zijn werken denken aan die van Andy Warhol en diens Factory uit de jaren zestig.

Andere werken

Andere bekende sculpturen uit de ‘Celebration Series’, waartoe de eieren ook behoren, zijn: ‘Balloon Dog’, ‘Hanging Heart’ en ‘Diamond’. Naast sculpturen bevat deze serie ook een reeks olieverfschilderijen. De Celebration werken waren eerder te zien in onder meer Versailles (Parijs), Neue National Galerie (Berlijn) en op het dak van The Metropolitan Museum (New York).

Met dank aan Bert Kreuk Collectie.