Vorige maandVolgende maandjuli 2012
di wo do vr za zo ma
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Zaal 46 / 47


Tentoonstellingsoverzicht zaal 46 / 47, foto: Lotte Stekelenburg

Deurkrukken

Bij de vormgeving van deurkrukken spelen ergonomische overwegingen een belangrijke rol. De Amerikaanse industrie gebruikte de wetenschappelijke studie van de ergonomie als een belangrijk instrument bij het ontwerp en de productie van gebruiksvoorwerpen. Te zien is hoe nieuwe materialen en productiemethodes de vervaardiging van deurkrukken heeft veranderd.

Elementaire vormen en primaire kleuren in het interbellum

In het vooroorlogse modernisme werd het streven naar functionalistische - doelmatige, sobere en moderne - vormgeving vaak vertaald in het gebruik van geometrische vormen en primaire kleuren. Deze abstracte vormentaal werd ontleend aan het internationale constructivisme en De Stijl in eigen land, maar tegelijkertijd passend gevonden bij de moderne machinale productiemethoden.

Kabinetten

Kabinetten worden sinds het begin van de 16de eeuw gebruikt om belangrijke bezittingen in te bewaren. Voor kostbare verzamelingen van kunst- en natuurvoorwerpen maakte men speciale kunstkabinetten. Vanwege toenemende onderlinge concurrentie gingen meubelmakers in Parijs,
Augsburg, Antwerpen en Amsterdam de meubelstukken steeds overdadiger decoreren met snijwerk en inlegwerk. Een van de meest begaafde Amsterdamse 17de-eeuwse ’kistenmakers’ was Herman Doomer. Twee van de getoonde kabinetten zijn vermoedelijk van zijn hand: het Tulpenkabinet en het kunstkabinet met decoraties in walvisbalein.

Kunst toegepast

Sinds de 15de eeuw ontstond dankzij de ontwikkeling van de druktechnieken de mogelijkheid om voorstellingen op grote schaal te verspreiden. Dergelijke prenten werden vervolgens steeds vaker door ambachtskunstenaars gebruikt als voorbeeld voor de versiering van hun objecten. Het was voor deze kunstenaars een uitdaging om de gedrukte voorstelling zo nauwkeurig mogelijk te kopiëren op bijvoorbeeld glas-, tin- en zilverwerk, maar ook op zilver, koper en keramiek.

Neostijlen

Gestimuleerd door een groeiende vraag naar nieuwe producten voor de opbloeiende industrie grepen ontwerpers halverwege de 19de eeuw vaak terug op voorbeelden uit het verleden. Geregeld werden elementen uit verschillende stijlperiodes met elkaar gecombineerd. Dit leidde tot nieuwe, eclectische ontwerpen. Geleidelijk aan ontstond kritiek op deze ontwerppraktijk. Ontwerpers kregen het verwijt dat zij de oude stijlen te klakkeloos imiteerden en dat zij bovendien in al hun ontwerpdrift de functie van het product uit het oog verloren. Het getoonde klokkenstel van Gallé is een goed voorbeeld van het hergebruik en de vermenging van verschillende stijlen: Rococo met Japans Imari-porselein.

Zilver in drie dimensies

De Nederlandse edelsmeedkunst maakte in de 17de eeuw een enorme ontwikkeling door. Zilversmeden slaagden erin om steeds gecompliceerdere driedimensionale motieven uit zilver te hameren en te drijven. De tazzaschaal uit 1612 is hiervan een indrukwekkend voorbeeld.