Vorige maandVolgende maandjuli 2012
zo ma di wo do vr za
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Zaal 44


Tentoonstellingsoverzicht zaal 44, foto: Lotte Stekelenburg

Gebogen hout

De techniek om hout zo flexibel te maken dat het gebogen kon worden vindt zijn oorsprong in het midden van de 19de eeuw. In 1856 ontwikkelde Michael Thonet het procedé voor het stomen en buigen van massief hout. Hiermee maakte hij de weg vrij voor industriële vervaardiging van meubels. Gerrit Rietveld was één van de eerste Nederlandse ontwerpers die deze techniek heeft toegepast. Zijn getoonde kinderstoel is daar een goed voorbeeld van. Ook nu nog zijn er ontwerpers die verder experimenteren met het buigen van hout. ’This Chair’, een ontwerp van Richard Hutten, bestaat uit flinterdun 3D fineer.

Charles en Ray Eames: streven naar massaproductie

Charles en Ray Eames hebben hun hele carrière geijverd voor moderne en in massa produceerbare meubelen. De experimenten met gebogen multiplex van Charles Eames worden pas echt succesvol wanneer hij met zijn echtgenote Ray een machine ontwikkelt om op grotere schaal multiplex te kunnen buigen. Na de oorlog gebruiken zij deze techniek voor een serie meubels van gebogen hout. Na het succes van deze serie, zet het echtpaar hun streven naar betaalbare ontwerpen voort in experimenten met gegoten kunststof. In 1948 nemen zij met enkele kunststof meubels deel aan de ’Competition for Low-Cost Furniture Design’ van het Museum of Modern Art in New York.

Glazuurtechnieken

Aan het einde van de negentiende eeuw groeit in het Westen de bewondering voor de Oost Aziatische keramiek. Vooral de kleurrijke glazuren waarmee de stukken uit die streken soms zijn gedecoreerd, maakt een diepe indruk. Ontwerpers experimenteren met vormen en glazuren en verheffen de keramiek ook in Nederland tot een kunstvorm. Voorbeelden van deze glazuurtechnieken zijn te zien op vazen van Chris Lanooy en van Bert Nienhuis.

Japonisme

Nadat Nederland twee eeuwen lang haar enige handelspartner was geweest, heropende Japan in 1853 haar havens voor de handel met de rest van de wereld. De toen nog vrijwel onbekende Japanse stijl gaf de ontwikkeling van de Europese kunst en vormgeving een nieuwe impuls. Felix Braquemond gebruikte motieven die direct zijn ontleend aan prenten van Hokusai op een servies en het verzilverde reistheeservies van Christopher Dresser is met zijn uitgebalanceerde combinatie van vorm en functie een vereniging van Oost en West.

Glaseffecten Leerdam

Glasfabriek Leerdam bood de ontwerpers Andries Copier en Chris Lebeau in de jaren 20 van de vorige eeuw de mogelijkheid te experimenteren. Zij werden bijgestaan door de meester-glasblazers van de fabriek. Dit initiatief was bedoeld om beter thuis te raken in de mogelijkheden van het materiaal glas. Maar de succesvolle resultaten van de proeven werden al spoedig onder de naam Leerdam Unica een doel op zich. Copier liet zich inspireren door het oude Perzische en Romeinse glas dat hij in de collectie van Museum Boymans zag.