Vorige maandVolgende maandoktober 2012
zo ma di wo do vr za
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Restauratie 'Drie Maria's aan het graf'

 

In voorbereiding op de tentoonstelling is in maart 2012 de restauratie gestart van een van de werken uit eigen collectie, ‘Drie Maria’s aan het graf’ van Jan en/of Hubert van Eyck uit 1430-1435.

Het onderzoek van CHARISMA-MOLAB was de start van het restauratieproces van het zes eeuwen oude ‘Drie Maria’s aan het graf’.

Nieuwe feiten

Het museum had voorafgaand aan het onderzoek en de restauratie veel vragen omtrent het schilderij. Het was nog onduidelijk of het schilderij daadwerkelijk uit het atelier van Van Eyck kwam. Na natuurwetenschappelijk onderzoek en zorgvuldige reiniging is met grote zekerheid vasgesteld dat het schilderij inderdaad afkomsting is uit het atelier van Van Eyck. Door gebruik van nieuwe technologieën is ontdekt dat de gouden stralen op het doek origineel zijn en dus zeker door de meester moeten zijn aangebracht. Het is ook duidelijk geworden dat Christus ooit rechts op het werk heeft gestaan, maar verdwenen is toen er ruim 10 centimeter van het werk is afgezaagd.

Film

Over de restauratie en geschiedenis van ‘Drie Maria’s aan het graf’ is een film gemaakt die onder meer in de tentoonstelling wordt getoond. Een demo van de documentaire is beschikbaar via het online videokanaal www.arttube.nl

De restauratie werd mogelijk gemaakt door een gift van de Rotterdamse handel in specerijen Nedspice. De film over de restauratie is mogelijk gemaakt door Shell.

Meer over het onderzoek

CHARISMA-MOLAB is een mobiel laboratorium met draagbare onderzoeksapparatuur, dat rondreist ten behoeve van onderzoek van Europees cultureel erfgoed. Een groot voordeel van dit type onderzoek is dat de kunstwerken zelf niet hoeven te reizen; de apparatuur reist naar het kunstwerk toe. MOLAB maakt onder andere gebruik van diverse spectroscopische onderzoekstechnieken, waarbij stoffen worden onderzocht aan de hand van hun spectrum, hun wisselwerking met straling van verschillende energie. Hierbij wordt een soort scan gemaakt van een deel van het oppervlak en kunnen elementen en moleculen worden gedetecteerd. Direct contact met het object wordt vermeden en het is niet nodig om monsters van  het object te nemen.

Er zijn 10 verschillende draagbare instrumenten waarmee onderzoek kan worden gedaan naar de samenstelling van het object. Met behulp van deze technieken kunnen bijvoorbeeld pigmenten en bindmiddelen worden geïdentificeerd. Het geeft het museum informatie over de schildertechniek en laagopbouw en het kan helpen om kunstwerken te dateren. Ook de aanwezigheid van latere toevoegingen en restauraties kan met behulp van deze technieken worden bevestigd.

CHARISMA-MOLAB heeft eerder het ‘Lam Gods’ van de gebroeders Van Eyck in Gent onderzocht en in Het Haags Gemeentemuseum ‘Victory Boogie Woogie’ van Piet Mondriaan.

Voor meer informatie over CHARISMA-MOLAB: http://www.charismaproject.eu/

Momenteel wordt het werk het Lam Gods door Jan van Eyck gerestaureerd. Deze is overigens niet te zien in de tentoonstelling 'De weg naar Van Eyck', maar te bewonderen in het Museum voor Schone Kunsten te Gent. Lees hier meer over de tot stand koming van de restauratie van het Lam Gods.