Vorige maandVolgende maandjuli 2009
zo ma di wo do vr za
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Laat je haar neer van Pipilotti Rist

permanent te zien

foto: Ernst Moritz Video stil: Cypriend Gaillard, Desniansky Raion, 2007, Duur: 29’00” Video stil: Pipilotti Rist, You Called Me Jacky, 1990, Duur: 04’02” Video stil: Richard Serra, Color Aid, 197, Duur: 33’00” Video stil: Louis van Gasteren, Waterwalk, 1970 Duur: 7’00” Video stil: Willem de Ridder en Paul van den Bos, Bon Appetit, 1965, Duur: 20’00” Video stil: A.R. Penck, Performance van A.R. Penck in atelier, 1975, Duur: 27’17” foto: Ernst Moritz foto: Ernst Moritz foto: Ernst Moritz foto: Ernst Moritz

De video-installatie ‘Laat je haar neer’ is permanent te zien bovenin het trappenhuis in het gratis entreegebied van het museum.

In opdracht van het H+F Mecenaat en Museum Boijmans Van Beuningen realiseert Pipilotti Rist een permanente video-installatie naar aanleiding van de succesvolle tentoonstelling ‘Elixir: het video-organisme van Pipilotti Rist’. De video-installatie ‘Laat je haar neer’ is te zien in het trappenhuis van het gratis entreegebied.

Bezoekers kunnen in een groot uitgespannen kleurrijk net van dik touw klimmen en de nieuwste video van Pipilotti Rist bekijken. De video bij ‘Laat je haar neer’ begeeft zich tussen ratio en droom, en zweeft net als de installatie tussen aarde en hemel. Vijf jaar lang is ‘Laat je haar neer’ in Museum Boijmans Van Beuningen te zien. Zappen naar andere videokunst van Karin van Dam, John Bock, Yu-Chin Tseng, Joost Conijn en Fischli & Weiss uit de museumcollectie is ook mogelijk. 

H+F Mecenaat

Han Nefkens werkt exclusief samen met Museum Boijmans Van Beuningen in de Stichting H+F Mecenaat, opgericht in 2005. Het H+F Mecenaat stelt zich ten doel op een internationaal niveau hedendaagse kunst en kunstenaars te stimuleren en onder de aandacht te brengen van een nieuw publiek. Klik hier voor meer informatie.

Huidige selectie van video's:

  • Cypriend Gaillard, Desniansky Raion, 2007
  • Pipilotti Rist , You Called Me Jacky, 1990
  • Richard Serra, Color Aid, 1971
  • Louis van Gasteren, Waterwalk, 1970
  • Willem de Ridder en Paul van den Bos, Bon Appetit, 1965
  • A.R. Penck, Performance van A.R. Penck in atelier, 1975

Meer informatie over de selectie:

Cyprien Gaillard, Desniansky Raion, 2007, DVD met geluid, Aankoop: 2007
Het werk van Gaillard laat de beschouwer als een archeoloog van de toekomst naar onze huidige samenleving kijken. Deze film bestaat uit drie delen: een gevecht in Sint Petersburg tussen voetbalhooligans dat refereert aan 18de-eeuwse slagvelden; de sloop van een modernistisch gebouw nabij Parijs; en helikopterbeelden van Desniansky Raion, een buitenwijk van Kiev waarvan de plattegrond doet denken aan gegroepeerde monolieten zoals Stonehenge. De muziek van Koudlam versterkt het apocalyptische karakter van de beelden.

Pipilotti Rist, You Called Me Jacky, 1990, Digitale Betacam, Schenking: 2009
Kenmerkend voor de vroege videowerken van Rist is een sterke verbondenheid met populaire cultuur, muziek en televisie. Het lichaam en het beeld van vrouwelijkheid zijn terugkerende thema’s. In ‘You Called Me Jacky’ is Pipilotti Rist de zangeres in een videoclip. Ze playbackt een liedje van de Britse zanger Kevin Coyne, terwijl ze met overdreven lichaamstaal de songteksten extra kracht bijzet. Dwars door een playbackende Rist heen, zien we vluchtige filmbeelden geschoten vanuit een rijdende trein.

Richard Serra, Color Aid, 1971, 16 mm-film, kleur met geluid, Aankoop: 1980
De film ‘Color Aid’ bestaat uit een opeenvolging van monochrome kleuren. De kleuren blijken kleurkaarten te zijn die de kunstenaar met verschillende snelheden en tussenposen wegtrekt. De handeling wordt van dichtbij gefilmd en verwijst daardoor naar niets anders dan zichzelf. Dezelfde actie wordt langdurig herhaald waardoor we ondergedompeld raken in de beelden en ons gaandeweg meer richten op de vingers en hun verhouding tot de kleurkaarten. Zo brengt zelfs een ogenschijnlijk objectieve film over kleur een onverwacht zintuiglijk effect teweeg.

Louis van Gasteren, Waterwalk, 1970, 16 mm-film, kleur, met geluid, Aankoop: 1980
De film ‘Waterwalk’ van Louis van Gasteren toont een door Theo Botschuyver en Jeffrey Shaw ontworpen plastic kunstwerk waarmee over water kan worden gelopen. Via een waterdichte rits kunnen mensen in de piramidevormige bubbel klimmen en zichzelf al kantelend over het water voortbewegen.

Willem de Ridder en Paul van den Bos, Bon Appetit, 1965, 16 mm-film, VHS en DVD,
Aankoop: 1980
‘Bon Appetit’ toont een gedekte tafel van bovenaf. We zien de handen van een ongeduldige dinergast die een bord vol eten krijgt voorgeschoteld. Het eten blijkt een berglandschap, inclusief palmbomen en een klein huisje. De eter maakt een kuiltje in de berg, giet daar een lading jus in en creëert met mes en vork vervolgens kleine jusriviertjes. Het eindigt in een grote kliederboel. ‘Bon Appetit toont een dagelijkse handeling maar gaandeweg wordt er steeds verder afgeweken van de norm.

A.R. Penck, Performance van A.R. Penck in atelier, 1975, 8 mm-film, kleur, zonder geluid, Aankoop: 1978
De van oorsprong Oost-Duitse kunstenaar A.R. Penck (pseudoniem van Ralf Winkler) is vooral bekend als schilder en tekenaar. Daarnaast maakt hij ook videowerken, zoals deze opname van hemzelf in zijn atelier. Hij verscheurt zijn eigen werk en gooit boeken, tijdschriften en foto’s weg in een container. Het interieur is typisch voor de voormalige DDR, waar Penck op dat moment verblijft. Er zijn ‘Plattenbau’-flats te zien en een Trabant.

 

Extra open op Tweede Paasdag

Speciaal voor Pasen opent Museum Boijmans Van Beuningen een dag extra de deuren.