Vorige maandVolgende maandfebruari 2014
zo ma di wo do vr za
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28  

Lucie Rie & Hans Coper - The Essential Potness

vanaf 8 februari 2014 t/m 21 september 2014

Tentoonstellingsoverzicht Lucie Rie en Hans Coper, Museum Boijmans Van Beuning 2014. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Lucie Rie en Hans Coper, Museum Boijmans Van Beuning 2014. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Lucie Rie en Hans Coper, Museum Boijmans Van Beuning 2014. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Lucie Rie en Hans Coper, Museum Boijmans Van Beuning 2014. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Lucie Rie en Hans Coper, Museum Boijmans Van Beuning 2014. Foto: Lotte Stekelenburg. Tentoonstellingsoverzicht Lucie Rie en Hans Coper, Museum Boijmans Van Beuning 2014. Foto: Lotte Stekelenburg.  Vazen van Hans Coper, tijdsperiode 1960-1980, steengoed. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Creditline foto: Erik & Petra Hesmerg, Amsterdam. Links: ovale kom, Lucie Rie, 1985, steengoed. Rechts: Hans Coper, hoge vaas, 1960, steengoed. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Creditline foto: Erik & Petra Hesmerg, Amsterdam. Flessen van Lucie Rie, tijdsperiode 1960-1980, porselein. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam. Creditline foto: Erik & Petra Hesmerg, Amsterdam.

In het Klaverblad toont Museum Boijmans Van Beuningen keramiek gemaakt door de pottenbakkers Lucie Rie (1902-1995) en Hans Coper (1920-1981). Het museum bezit 37 stukken van Rie en 26 van Coper: alles zal gedurende dit halve jaar te zien zijn. In 1967 haalde voormalig conservator Dorris Kuyken-Schneider de twee pottenbakkers voor de eerste keer naar Rotterdam voor een duopresentatie. Het werk van de beide keramisten is sedertdien opgenomen in veel museale en particuliere topcollecties over de hele wereld.

Lucie Rie en Hans Coper worden gezien als de meest vooraanstaande Britse pottenbakkers van de tweede helft van de twintigste eeuw. Toch zijn zowel Rie als Coper niet in Groot-Brittannië geboren. Beiden vluchtten eind jaren ’30 voor het opkomende naziregime. Lucie Rie emigreerde in 1938 als volleerde keramiste van Wenen naar Londen. Hans Coper ontvluchtte zijn geboorteland Duitsland in 1939, als jongen van negentien. Zijn loopbaan als pottenbakker begon in 1946 als assistent bij Lucie Rie. Dit was de start van een hechte vriendschap en samenwerking.

Lucie Rie

Lucie Rie ging door de jaren heen onverstoorbaar haar eigen weg. Ze negeerde aanvankelijk de adviezen van de invloedrijke Engelse pottenbakker Bernard Leach en later ook de vernieuwende tendensen in het werk van tijdgenoten. Rie baseerde de vormen van haar stukken op klassieke keramiek, de eeuwenoude kom, vaas en pot. Ze experimenteerde met kleuren en structuren en verzon uiteenlopende decoraties. Vooral bekend zijn haar lijndecors: enkele of soms gekruiste lijnen uitgevoerd in sgraffito (ingekrast) of opgebracht met penseel. Bijzonder was dat haar stukken al geglazuurd werden als ze nog alleen maar gedroogd waren. Ze hoefden daarom dus maar eenmaal gebakken te worden.

Hans Coper

De potten van Hans Coper waren minder conventioneel dan die van Rie. Zijn werk is ook minder kleurrijk. Coper gebruikte voornamelijk wit, bruingeel, bruin en zwart. Vergeleken met het verfijnde serviesgoed dat hij samen met Rie maakte, zijn de vazen van Coper eerder monumentaal. Het zoeken naar nieuwe vormen karakteriseert zijn werk het best. Die vormen bouwde hij op uit losse onderdelen die hij draaide op een pottenbakkersschijf, maar vervolgens op maat werden bijgesneden. Zijn grootste inspiratiebron was de beeldhouwkunst. Hij had vooral veel bewondering voor Constantin Brancusi en Alberto Giacometti. Coper besteedde net als hen veel aandacht aan de juiste verhouding tussen het object en zijn voetstuk.

Boijmans Studie

Bij deze tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerde Boijmans Studie, genaamd The essential potness - Lucie Rie en Hans Coper in Museum Boijmans Van Beuningen. Tekst en eindredactie zijn van Mienke Simon Thomas en gebaseerd op teksten van Dorris U. Kuyken-Schneider, Margreet Eijkelenboom-Vermeer en Titus M. Eliëns. De studie is zowel in een Nederlands- als Engelstalige versie verkrijgbaar in de museumwinkel en in de webshop.

In 2007 is Museum Boijmans Van Beuningen gestart met een reeks wetenschappelijke publicaties over de eigen collectie: de ‘Boijmans Studies'. Hiermee wordt de rijke traditie die het museum kent op het gebied van publicaties over de eigen collectie (vooral bestandscatalogi) nieuw leven ingeblazen. De reeks omvat een breed scala aan onderzoeken, die zowel op een enkel werk of een deelcollectie, als op de eigen geschiedenis betrekking hebben. 

Sponsor

De tentoonstelling 'Lucie Rie en Hans Coper' wordt mogelijk gemaakt door de steun van Stichting van Achterbergh - Domhof.