Vorige maandVolgende maandoktober 2013
di wo do vr za zo ma
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Design Column #6 - Dataïsme

vanaf 19 oktober 2013 t/m 12 januari 2014

Mike Thompson, Susana Cámara Leret en Dave Young, Study for The Rhythm of Life, 2013 Marcia Nolte, Corpus 2.1, 2011 Geoffrey Lillemon, Like to Death, 2013 Adam Harvey, CV Dazzle, 2012, credits: Heather Dewey-Hagborg, Aurelia Moser, Allison Burtch Sarah van Sonsbeeck, Silence Is Golden But This Is No Silence, 2012, Courtesy: Annet Gelink Gallery Julian Oliver, The Transparency Grenade, 2012 Marcia Nolte, Corpus 2.1, 2011 Marnix de Nijs, Mirror Piece, 2010 Bastian Bischoff en Per Emanuelsson, The Clock Clock, 2008-2010

Design Column #6 Dataïsme kijkt naar de rol van het individu binnen dit ‘big data-geweld’. Het is zaak ons niet te verliezen in een illusie van alwetendheid en ons bewust te blijven van de consequenties van dit systeem van vernetwerkte gegevens.

Informatie delen was nog nooit zo makkelijk als in de huidige vernetwerkte samenleving. E-mail maar ook korte online berichtjes spelen een belangrijke rol in de dagelijkse informatieoverdracht. Gegevens worden niet meer rechtstreeks overgedragen van de ene persoon op de andere, maar bevinden zich permanent in een uitdijend netwerk van ‘big data'.

Hoewel dit ‘dataïsme’ veel vrijheid met zich meebrengt, heeft het ook grote consequenties. Telefoons worden afgetapt, onze gezondheid wordt centraal geregistreerd in een digitaal zorgdossier, cookies leggen onze internetgeschiedenis vast en via het ‘global positioning system’ (gps) in onze telefoon zijn we continu traceerbaar. Gegevens uit deze enorme hoeveelheid informatie, ook wel ‘big data’ genoemd, krijgen pas betekenis wanneer ze door iets of iemand worden samengevoegd tot een relevant verhaal. Hoe construeert men die verhalen en strookt deze interpretatie wel met de werkelijkheid?

Het idee dat verschil maakt

Iedere drie maanden wordt in de Design Column een onderwerp uit het nieuws uitgelicht door middel van een kleine tentoonstelling. De column is een plek waar nieuwe ideeën zichtbaar worden. Waar de kracht van de verbeelding spreekt. Ontwerpers en kunstenaars zijn bij uitstek geïnteresseerd in experimentele verbeelding. Met hun eigenzinnige blik zien zij de dingen vaak net anders en kunnen zij veranderingen in gang brengen. In de Design Column wordt ruimte geboden aan deze verbeelding.

In gesprek met

De Design Column is niet alleen bedoeld als presentatie, maar vraagt ook om een reactie en een gesprek. U bent van harte welkom om deel te nemen aan een rondetafelgesprek in november 2013. Wilt u deelnemen aan dit gesprek, neem dan contact op met de samenstellers van de Design Column via designcolumn@boijmans.nl. Houd de website in de gaten voor meer informatie over de locatie, sprekers en datum.

Blog Design Column

Naar aanleiding van elke Design Column houdt het museum een blog bij. Hierop vindt u reacties en actuele informatie over de huidige en voorgaande edities: www.designcolumn.nl.

Te zien in Design Column #6 Dataïsme

Mike Thompson, Susana Cámara Leret, Dave Young - Study for The Rhythm of Life

Mike Thompson, Susana Cámara Leret en Dave Young maken voor het blote oog onzichtbare communicatieprocessen in ons lichaam tastbaar. Voor het onderzoeksproject ‘The Rhythm of Life’ meten zij samen met wetenschappers van het Nederlands Metabolomisch Centrum (NMC) middels zeer lichtgevoelige apparatuur de uitstraling van fotonen in onze handen en zetten die om naar muziek.

Adam Harvey - CV Dazzle, ‘Anti-Drone’ Wear & DNA Spoofing

Adam Harvey onderzoekt hoe datacontrole omzeild kan worden: met make-up die je uiterlijke kenmerken zo veran-dert dat visuele gezichtsherkenning niet meer werkt. Met ‘DNA Spoofing’ waarbij je je genetisch materiaal versleutelt of antidronekleding die infrarooddetectie door drones (onbemande vliegtuigen) onmogelijk maakt. Met simpele ingrepen probeert Harvey grip te krijgen op onze privacy. Credtis: Heather Dewey-Hagborg, Aurelia Moser en Allison Burtch.

Marcia Nolte - Corpus 2.1

Nolte is geïnteresseerd in de evolutie van het menselijk lichaam en de rol van technologie daarin. Niet alleen ons lichaam zelf verandert, we maken ook meer en meer gebruik van apparaten om ons heen om beter te functioneren. Vooruitgang wordt gezocht in de toepassing van externe geheugens.

Een logische volgende stap is om al deze externe geheugens weer onderdeel van ons lichaam te maken. In het vooruitschiet ligt een toekomst met chips onder onze huid, bedieningspanelen op onze arm, muziek die via onze botten naar onze oren wordt geleid, of misschien deze QR-moedervlek van Marcia Nolte.

Bastian Bischoff & Per Emanuelsson - The Clock Clock

Het werk ‘The Clock Clock’ bestaat uit 24 klokken die gezamenlijk de tijd aangeven. Wanneer een nieuwe minuut in aantocht is gaan alle klokken afzonderlijk lopen. Er ontstaat een chaotisch geheel waarin alle klokken een eigen tijdschema lijken te volgen. Maar dan ineens doemt er betekenis op. Verschillende klokken vormen samen een getal, een tijdsaanduiding, een contour. ‘The Clock Clock’ kan geïnterpreteerd worden als een verbeelding van ‘big data’, een enorme berg data die pas betekenisvol wordt wanneer er in deze gegevensbulk verbanden worden gelegd en betekenis wordt gedestilleerd.

Julian Oliver - The Transparency Grenade

De nieuwe website publeaks.nl is een plek waar anoniem en veilig informatie gelekt kan worden naar de pers. Ook Julian Oliver wil met ‘The Transparency Grenade’ het lekken van informatie vergemakkelijken. De granaat ligt gedurende een besloten bijeenkomst op tafel en registreert daar met kleine apparatuur alle audio en netwerkactiviteiten. Als iemand de pin uit de granaat trekt wordt alles op een server gezet. Dit wordt vervolgens op een openbare, online kaart geplaatst met een pin op de locatie waar de ‘ontploffi ng’ heeft plaats gevonden. Data is nu niet alleen publiekelijk beschikbaar, ook de kwestie van transparantie is nu transparant gemaakt. De publieke opinie is een machtsmiddel in het proces van besluitvorming geworden.

Marnix de Nijs - Mirror Piece

‘Mirror Piece’ bestaat uit een spiegel uitgerust met biometrische analyseapparatuur. Als iemand in de spiegel kijkt wordt zijn gezicht gescand en op basis van uiterlijke kenmerken vergeleken met beroemde mensen in een database. Een mechanische stem verkondigt vervolgens publiekelijk de identificatie van de participant als een van deze beroemdheden. De vaak controversiële eigenschappen van deze publieke personen worden hierbij ook opgesomd. De openlijke verkondiging brengt de deelnemer in verband met allerlei louche praktijken en vormt gevoelsmatig een beschuldiging aan het adres van de nietsvermoedende participant.

Sarah van Sonsbeeck - Silence Is Golden But This Is No Silence

In ‘Silence Is Golden But This Is No Silence’ onderzoekt Van Sonsbeeck de waarde van dit begrip. Is zwijgen goud waard? De serie bestaat uit zeven ingelijste vellen bladgoud die in gewicht allemaal een waardevol object uit de studio van Van Sonsbeeck representeren. Zo is twee eurocent 3,06 gram goud waard. Niet communiceren blijkt hier wederom niet gemakkelijk. De invulling van stilte ligt constant op de loer. Stilte is en blijft fragiel.

Geoffrey Lillemon - Like to Death

Voor sommige mensen is een leven zonder sociale media niet meer voor te stellen. Het project ‘Like to Death’ daagt deze ontwikkeling uit. Nieuwe mediakunstenaar Geoffrey Lillemon heeft samen met kunstcollectief Stööki een animatie gemaakt die met de ‘like button’ om zeep gebracht kan worden. Met iedere ‘like’ wordt de animatie van de dood weer iets verder vernietigd, tot er uiteindelijk niets meer van over is. Door het project niet te ‘liken’ behoud je het werk in dit geval juist. Voor volledige vernietiging zijn 20.000 ‘likes’ nodig. De makers refereren met dit project aan het beëindigen van de vloek van de sociale media; digitale netwerken die ook alleen vernietigd kunnen worden door ze met een groot aantal mensen af te zweren.