Vorige maandVolgende maandfebruari 2014
di wo do vr za zo ma
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28      

Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture

vanaf 8 februari 2014 t/m 25 mei 2014

Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture. Ontwerp: Thonik Man Ray, Noire et blanche (Zwart en wit),1926, gelatine zilverdruk. © Man Ray Trust / ADAGP - PICTORIGHT / Telimage - 2013. Tentoonstelling Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture, Museum Boijmans Van Beuningen, 2014. Foto: Gert-Jan de Rooij, Amsterdam. Constantin Brancusi, La Muse endormie (Slapende muze),1910, brons, 16,1 x 27,7 x 19,3 cm. Arthur Jerome Eddy Memorial Collection. Fotografie © The Art Institute of Chicago. Tentoonstelling Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture, Museum Boijmans Van Beuningen, 2014. Foto: Gert-Jan de Rooij, Amsterdam. Tentoonstelling Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture, Museum Boijmans Van Beuningen, 2014. Foto: Gert-Jan de Rooij, Amsterdam. Man Ray, Le Violon d'Ingres (De viool van Ingres of De liefhebberij), 1924 , gelatinezilverdruk, 17,2 x 22,4 cm. Particuliere collectie Turijn. © Man Ray Trust / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2013 Medardo Rosso, Enfant malade (Ziek kind), circa 1909, aristotype, 7,9 x 6,3 cm. Archivio Medardo Rosso Barzio Constantin Brancusi, Princesse X (Prinses X), circa 1930e, gelatine zilverdruk, 29,7 x 23,7 cm. Collectie Centre Pompidou, MNAM-CCI, Parijs. Foto Bertrand Prévost. Tentoonstelling Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture, Museum Boijmans Van Beuningen, 2014. Foto: Gert-Jan de Rooij, Amsterdam. Constantin Brancusi, Princesse X (Prinses X),1915-1916, brons, 61,7 x 40,5 x 22,2 cm. Collectie Centre Pompidou, MNAM-CCI, Parijs. Foto Adam Rzepka. Man Ray, L'Énigme d'Isidore Ducasse,1920 (1975), 47,5 x 59 cm. Courtesy Fondazione Marconi, Milaan. © Man Ray Trust  / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2013 Tentoonstelling Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture, Museum Boijmans Van Beuningen, 2014. Foto: Gert-Jan de Rooij, Amsterdam. Man Ray, L'Énigme d'Isidore Ducasse (Het raadsel van Isidore Ducasse), 1920 (1971). Collectie Museum Boijmans Van Beuningen.© Man Ray Trust  / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2013. Man Ray, Rayographie,1925, fotogram, 50 x 40,5 cm. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. © Man Ray Trust  / ADAGP, c/o Pictoright Amsterdam 2013. Tentoonstelling Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture, Museum Boijmans Van Beuningen, 2014. Foto: Gert-Jan de Rooij, Amsterdam. Studio Rosso, tentoonstelling Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture, Museum Boijmans Van Beuningen, 2014. Foto: Gert-Jan de Rooij, Amsterdam.

In het voorjaar van 2014 toonde Museum Boijmans Van Beuningen van over de hele wereld topstukken van drie van de meest invloedrijke kunstenaars van de twintigste eeuw: Constantin Brancusi (1876-1957), Medardo Rosso (1858-1928) en Man Ray (1890-1976). Een unieke kans om iconische sculpturen uit topcollecties van onder andere Centre Pompidou en MoMA te zien in Rotterdam, zoals ‘Princesse X’ (1915-16) en ‘Colonne sans fin’ (1918) van Brancusi. Brancusi, Rosso en Man Ray maakten in hun werk op vernieuwende wijze gebruik van fotografie. De unieke samenkomst van zo’n veertig sculpturen en ruim zestig foto’s die zij van hun sculpturen maakten, biedt een blik over de schouder van deze experimentele kunstenaars.

Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture in de media

NRC Handelsblad
''Alleen hun sculpturen zijn al een bezoek aan het Boijmans waard: de ingesnoerde  torso van Man Ray, de volmaakte vluchten van Brancusi, de bronzen knoesten van Rosso, gaat dat zien!''

Volkskrant
 "De combinatie [van sculpturen en foto's] is verbluffend en laat zien dat beeldvorming niet ophoudt bij het maken en presenteren van de sculpturen alleen.'' ****

Trouw
''De combinatie met fotografie heeft geresulteerd in een verrassende en meeslepende presentatie.'' *****

De Morgen
''Het Rotterdamse museum brengt drie reuzen van de moderne beeldhouwkunst samen in één overrompelende tentoonstelling.'' ****

De Groene Amsterdammer
''Het is een intrigerende en met subtiele precisie samengestelde expositie.''

Elsevier
''Framing Sculpture is niet alleen een expositie met prachtig werk dat voor het eerst in Nederland te zien is, maar ook een kijk-, vergelijk- en ontdekfestijn op het hoogste niveau.''

De tentoonstelling is succesvol afgesloten met bijna 100.000 bezoekers, die vol lof waren. De bezoekers experimenteerden veel in de studio's en in de geschreven media verschenen meer dan 300 artikelen.  
 

Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture verlengd from Museum Boijmans Van Beuningen on Vimeo.

 

Drie pioniers van de moderne beeldhouwkunst

Rosso, Brancusi en Man Ray zijn beslissend geweest voor de ontwikkeling van de moderne beeldhouwkunst. Medardo Rosso wordt samen met Auguste Rodin (1840-1917) gezien als de kunstenaar die de impressionistische stijl introduceerde in de beeldhouwkunst. Brancusi staat bekend als de grondlegger van de moderne beeldhouwkunst met zijn sculpturen van sterk geabstraheerde vormen in gepolijst brons of marmer. Man Ray die vooral bekend is als fotograaf en schilder speelde een belangrijke rol in het Dadaïsme en het Surrealisme. Hij voegde alledaagse voorwerpen samen tot nieuwe objecten, vergelijkbaar met de ‘readymades’ van Marcel Duchamp (1887-1968). Ook ontwikkelde hij zijn eigen fototechniek die hij ‘rayografie’ noemde. 

Na 1900 werd fotografie voor meer mensen beschikbaar door de technische ontwikkelingen die fotograferen makkelijker en goedkoper maakten. Kunstenaars zochten begin 20 ste eeuw steeds meer naar een nieuwe vormentaal in de fotografie. Brancusi, Rosso en Man Ray zetten de fotografie niet zozeer in om hun werk te registreren, maar als een middel om duidelijk te maken hoe toeschouwers hun sculpturen moesten zien en interpreteren. Ze gebruikten de -voor die tijd- experimentele mogelijkheden van het medium, zoals overbelichting, vernieuwende camerastandpunten en het vervagen van voor- of achtergrond. Brancusi fotografeerde zijn werk bijvoorbeeld in het directe zonlicht, waardoor het gepolijste brons op de foto dramatisch schittert. Hij besloot zelfs dat niemand anders zijn sculpturen mocht fotograferen, waardoor hij de afbeeldingen van zijn werk volledig in eigen hand hield. Rosso bewerkte foto’s nadat ze afgedrukt waren door het fotopapier af te knippen en erop te schrijven en tekenen. De tentoonstelling laat zien hoe deze drie kunstenaars, ieder op hun eigen manier, al begin 20ste eeuw bezig waren met thema’s als representatie en manipulatie: thema’s die als zeer hedendaags worden ervaren.

Parijse avant-garde

De zeldzame confrontatie van deze drie kunstenaars in één tentoonstelling maakt onverwachte overeenkomsten zichtbaar in hun experimentele en baanbrekende aanpak. Hoewel geen van de beeldhouwers Frans was, woonden en werkten zij een belangrijk deel van hun leven in het Parijs van begin 20ste eeuw en maken deel uit van de levendige avant-garde. Man Ray hielp Brancusi met het maken van een donkere kamer in zijn atelier voor het ontwikkelen van foto’s, maar had de kwaliteit van de foto’s van Brancusi niet heel hoog zitten. Wel bewonderde hij diens sculptuur. In Man Ray’s foto ‘Noire et blanche’ (1926) is duidelijk een overeenkomst te ontdekken tussen de houding van het beroemde model Kiki de Montparnasse en Brancusi’s sculptuur ‘Muse Endormie’ (Slapende muze) uit 1910. Brancusi had zich voor dat beeld op zijn beurt laten beïnvloeden door een werk van Rosso (Enfant malade, 1893-95).

Kunstenaarsstudio's

In de tentoonstelling kan de bezoeker ook zelf experimenteren met fotografie en representatie.
In drie multimediale ruimtes, de zogenaamde studio's, kan men aan de slag met de technieken gebruikt door Brancusi, Rosso en Man Ray. Bekijk hier de resultaten.

Boijmans Tour, catalogus, ARTtube video en meer

Bij de tentoonstelling verschijnt een speciaal ontwikkelde multimediatour. Met tekst, beeld, audio en video biedt de tour een verrijking van de kijkervaring. Ook is het mogelijk via de tour een vraag te stellen aan een museummedewerker. In de museumwinkel en via webshop.boijmans.nl is een rijkgeïllustreerde catalogus verkrijgbaar, met bijdragen van internationale kenners (Nederlandse en Engelse editie). Op ARTtube.nl is een introductievideo te zien en de voordracht door Anne Vegter, dichteres des Vaderlands, ter ere van de opening.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling organiseert het museum lezingen, een introductiecursus en workshops voor volwassenen en kinderen. Voor het onderwijs ontwikkelde het museum diverse vernieuwende programma's, zoals de iPad Museumles en een theaterworkshop.  

Videoruimte

Tijdens ‘Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing sculpture’ staat de videoruimte geheel in het teken van de avant-garde-cinema. Het museum toont een aantal recentelijk herontdekte films van Constatin Brancusi (1876-1957) en de filmexperimenten van onder anderen Man Ray (1890-1976). Zowel Brancusi als Man Ray gebruiken fotografie- en filmexperimenten in het begin van de twintigste eeuw om het werkterrein van de beeldhouwer te verleggen. Een tiental video's van Brancusi en Man Ray worden getoond samen met video’s van Hans Richter en René Clair. 

Met dank aan

De tentoonstelling 'Brancusi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture' is mede mogelijk gemaakt door de Turing Foundation (Turing Toekenning 2013), de Boijmans Business Club, het VSBfonds, Prins Bernhard Cultuur fonds (mede mogelijk gemaakt dankzij het Breeman Talle Fonds), het Mondriaan Fonds, AON, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed namens het ministerie van OCW, vanwege toekenning indemniteitsgarantie en de Kring Van Eyck.