Vorige maandVolgende maandnovember 2012
zo ma di wo do vr za
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Hans Makarts 'Abundantia' - De verbeelding van Overvloed en Vruchtbaarheid

vanaf 17 november 2012 t/m 1 april 2013

Michelangelo Cerquozzi, De granaatappeloogst, 1640-1660, collectie Museum Boijmans Van Beuningen Foto: Ernie Buts Paulus Moreelse, Vertumnus en Pomona, circa 1630, collectie Museum Boijmans Van Beuningen Foto: Ernie Buts Foto: Ernie Buts Hans Makart, Abundantia: de gaven van de aarde, circa 1870, bruikleen: Ger Eenens Collection The Netherlands 2011 Foto: Ernie Buts Sharon Lockhart, Maria da Conceição Pereira de Souza with the Fruits of the Island of Apeú-Salvador, Pará, Brazil (coco), 1999, collectie Museum Boijmans Van Beuningen Foto: Ernie Buts Boris van Berkum, Mama Aisa, Awanaisa, Moeder aarde, 2012, foto: Bob Goedewaagen Foto: Ernie Buts

Museum Boijmans Van Beuningen toont een bijzonder bruikleen uit de Ger Eenens Collection: ‘Abundantia’ van de Oostenrijkse successchilder Hans Makart (1840-1884). Dit enorme doek van 1,5 bij 4,5 meter maakt indruk door de wervelende compositie van warme kleuren tegen een gouden achtergrond waarin Abundantia, de Overvloed, centraal staat.

Op het schilderij staat Abundantia, de Overvloed, omringd door de gaven van de Aarde. Abundantia is de Romeinse godin van overvloed en vruchtbaarheid. De tentoonstelling laat voorbeelden uit de schilder-, teken- en prentkunst van de 16de tot en met de 19de eeuw zien waarbij de thematiek van het werk van Makart centraal staat. De selectie toont onder meer werken van kunstenaars als Paulus Moreelse en Michelangelo Cerquozzi, maar ook een fotoserie van de hedendaagse fotograaf Sharon Lockhart en beelden van Paul McCarthy en Boris van Berkum maken deel uit van de tentoonstelling.

Hans Makart schilderde de compositie in 1870 voor de eetzaal van een stadspaleis aan de Weense Ring. De 'Abundantia' baarde meteen opzien bij het Weense publiek en Makart schilderde diverse replieken, die deels door zijn atelier werden uitgevoerd. Het doek uit de Ger Eenens Collection geldt als eigenhandig. Andere versies worden bewaard in Musée d'Orsay en het Salzburg Museum.

Hans Makart

Hans Makart wordt beschouwd als de Andy Warhol van zijn tijd, maar zijn faam
duurde slechts tot kort na zijn dood. Zijn atelier werd tegen betaling bezocht en diende als locatie voor exclusieve feesten. Makarts bekendheid reikte tot ver buiten Oostenrijk en zijn schilderijen
maakten uitgebreide tours langs Europese en Amerikaanse steden. Zo was de ‘Abundantia’
tussen 1871 en 1880 onder meer te zien in Berlijn, Leipzig, New York, Philadelphia,
Amsterdam en Londen.