Kunstmaten

Kinderen onderzoeken vormen, maten en ruimte tijdens de museumles 'kunstmaten'.

groep 3 – 4

Kunstmaten is een kunstbeschouwingsles waarin rekenonderwijs op een vanzelfsprekende manier aan bod komt. Tijdens deze museumles wordt het onderzoekend vermogen van kinderen aangesproken. Ziet het beeld er aan alle kanten hetzelfde uit? Kan een driehoek ook rond zijn? Als je dit beeld in een kist zou willen vervoeren: hoe groot moet die doos dan zijn? Samen zoeken en bespreken de kinderen mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Hoe kun je dit nou het beste meten? Met je duim, voet, je hele lichaam, of is een stuk touw toch handiger? Alle kinderen gaan met een zelf gevouwen 3D kunstwerk naar huis.
Dit programma is ontwikkeld in het kader van het Boijmans taal- en rekenprogramma.

Duur rondleiding: 1 uur.
Kosten: € 42 (per groep van max. 15 leerlingen).

Om te reserveren klik hier

Tijdens deze museumles:
- onderzoeken kinderen een drietal kunstwerken op (for)maat, ruimtelijke werking en vorm.
- komen kinderen spelenderwijs tot inzicht. (door te doen)
- gaan kinderen goed kijken/beschouwen (door vergelijken en verwoorden).
- komen rekenkundige begrippen aan bod (als vorm, formaat, zijde, lengte breedte etc.).
- wordt gebruik gemaakt van coöperatief leren (samen tot oplossing komen).
- proberen we het denken zichtbaar en hoorbaar maken.

Docentenmiddag Boijmans taal- en rekenprogramma


Hoe kan kunstonderwijs de taal- en rekenvaardigheden van kinderen versterken?
Kom naar de docentenmiddag op 1 oktober. Klik hier voor meer informatie.