Kunstpraat

Taal en kunst tijdens kunstpraat in het museum.

Groep 3 en 4

Kunst en taal, een voor de hand liggende combinatie. Tijdens deze museumles staat bij ieder kunstwerk een nieuw woord centraal en is (praten over) kunst een middel om aan de slag te gaan met woordwebben, nieuwe woorden en verwoorden. Door goed te kijken, te praten, vragen te stellen, passende woorden te verzinnen en uit te beelden zijn de leerlingen op een speelse wijze met taal bezig. De kunstwerken vormen de aanleiding voor gesprekken en spelopdrachten.
De nieuw geleerde woorden komen tot slot tijdens een theater-spel nog eens extra aan bod.

Duur: 1,5 uur.
Kosten incl. theater-spel: € 76 (per groep van max. 15 leerlingen).

Om te reserveren klik hier

Doelen museumles
Leerlingen:
• Maken kennis met het museum
• Leren goed te kijken naar verschillende kunstwerken
• Leren praten over kunstwerken
• Leren gedachten en gevoelens te verwoorden.
• Leren woorden toepassen in zinsverband
• Luisteren naar (elkaars) verhalen en vormen daar een beeld bij in hun hoofd
• Zijn zelf actief bezig met vinden van passende woorden bij een kunstwerk
• Leren associëren en creatief denken m.b.t. taal en kunst
• Leerlingen leren nieuwe woorden kennen en passen die toe
• Maken al pratende kennis met (kinder)filosofie

Klik hier voor de lesbrief voor leerkrachten (met voorbereidende en verwerkingssuggesties) en hier voor de benodigde bijlage met woordbeeldkaartjes.

Tip ter verdieping: leesprogramma Kunstpraat van Bibliotheek Rotterdam
Bibliotheek Rotterdam biedt scholen een bijzonder leesprogramma genaamd Kunstpraat. Het leesprogramma en de museumles Kunstpraat zijn ontstaan uit een uniek samenwerkingsverband tussen Bibliotheek Rotterdam en Museum Boijmans Van Beuningen.

Kinderen hebben een rijke fantasie en verplaatsen zich graag in een verhaal. Door ze op een speelse manier in contact te brengen met boeken wordt het leesplezier gestimuleerd. Dat is waar leesprogramma Kunstpraat van Bibliotheek Rotterdam om draait.
Evenals de museumles Kunstpraat richt het gelijknamige leesprogramma van Bibliotheek Rotterdam zich op kinderen uit groep drie en vier van het basisonderwijs. Het thema? Kunst! Hoe gaat het in zijn werk? In de klas introduceert een leesconsulent van Bibliotheek Rotterdam het thema op een prikkelende wijze aan de hand van geselecteerde boeken en bijbehorende opdrachten, zoals het creëren van een (levend) kunstwerk of het schrijven van een gedicht. Hierna kunnen de kinderen zelf aan de slag, de leerkracht ontvangt hiervoor een handleiding met lessuggesties. In een periode van zes weken lezen ze boeken en maken ze opdrachten. Voor ieder gelezen boek krijgen de leerlingen een stempel in hun deelnemerspas én bij een volle pas ontvangen zij een heuse oorkonde!

Meer informatie ontvangen of het leesprogramma Kunstpraat bestellen? Neem contact op met Bibliotheek Rotterdam, afdeling Educatie via: educatie@bibliotheek.rotterdam.nl. Of kijk op: www.bibliotheek.rotterdam.nl, kopje onderwijs.