Nieuwsbrief
De zomer van Boijmans
Juni 2012

On Kawara & Anselm Kiefer

Deze zomer toont Museum Boijmans Van Beuningen twee collectie tentoonstellingen. Vanaf 9 juni is werk van de Japanse conceptuele kunstenaar On Kawara te zien in het Prentenkabinet. Vanaf 23 juni is een monumentaal schilderij van Anselm Kiefer te zien, als onderdeel van de tentoonstelling ‘De collectie. Duitse kunst van Kiefer tot Henning’.

Anselm Kiefer - Wohin wir uns wenden im Gewitter der Rosen, ist die Nacht mit Dornen erhellt’ (1998)
Anselm Kiefer - Wohin wir uns wenden im Gewitter der Rosen, ist die Nacht mit Dornen erhellt’ (1998)

Monumentaal werk van Anselm Kiefer
Deze zomer is in het museum het schilderij ‘Wohin wir uns wenden im Gewitter der Rosen, ist die Nacht mit Dornen erhellt’ (1998) van Anselm Kiefer te zien. Dit schilderij is afkomstig uit de collectie De Heus-Zomer en als langdurig bruikleen aan het museum geschonken. Anselm Kiefer (8 maart 1945) was in 1970 leerling van Joseph Beuys, onder wiens invloed hij grote historische schilderijen maakte. Zijn werk zit vol verwijzingen naar historische gebeurtenissen en figuren, waarbij oorlog en vernietiging belangrijke thema’s vormen. Vooral het Duitse verleden krijgt aandacht in zijn werk, zoals in zijn fotografische zelfportret ‘Besetzung’ (1969) waarin hij de Hitlergroet brengt. Museum Boijmans Van Beuningen koopt eind jaren 70 en begin jaren 80 verschillende hele grote en belangrijke werken van Kiefer aan.

Bijzonder atelier
In 1993 verhuisde Kiefer naar het Franse plaatsje Barjac, waar hij een zijdefabriek op een verlaten terrein omtoverde tot een atelier van maar liefst 35 hectare groot. Daar creëerde hij met zijn assistenten een gigantisch kunstproject met meer dan veertig ondergrondse expositiezalen waarin hij zijn eigen werk plaatste. Ook cryptes, torens, tunnels en een amfitheater vormden onderdeel van deze bijzondere plaats, ‘La Ribaute’ genaamd. Sophie Fiennes maakte een documentaire over Kiefer en zijn wonderlijke atelier, met de titel ‘Over your cities grass will grow’. Bekijk hier de trailer van de documentaire. 

Dwarsdoorsnede van na-oorlogse Duitse schilderkunst
‘De collectie. Duitse kunst van Kiefer tot Henning’ biedt een dwarsdoorsnede van de na-oorlogse Duitse schilderkunst uit de museumcollectie, aangevuld met enkele belangrijke, (langdurige) bruiklenen van particulieren, waaronder de collectie De Heus-Zomer. Er is onder meer werk te zien van Anton Henning, Neo Rauch, A.R. Penck, Markus Lüpertz, Georg Baselitz en Milan Kunc. Kijk hier voor meer informatie.

Verstuur een e-card.

On Kawara - 4MARS1973 (1973)

On Kawara in het Prentenkabinet
De in 1933 in Japan geboren kunstenaar On Kawara concentreert zich in zijn werk op het markeren en het verstrijken van tijd. Begin 1966 startte hij met zijn beroemde Today-serie. Tijdens zijn vele reizen naar diverse steden over de hele wereld maakt Kawara een schilderij volgens een vast stramien: op een monochrome ondergrond, vaak donkergrijs, maar soms ook blauw of vermiljoen, schildert hij in witte letters de datum van de dag waarop het werk wordt uitgevoerd. Elk schilderij in deze serie verpakt de kunstenaar in een zelfgemaakte kartonnen doos. Deze beplakt hij aan de binnenzijde met een pagina uit de lokale krant van die dag. De werken in de Today-serie verwijzen zo niet alleen naar een bepaalde dag, maar ook naar de plek waar de kunstenaar op dat moment verblijft. Als hij het schilderij niet op de betreffende dag afkrijgt, vernietigt hij het.

On Kawara
On Kawara werd geboren in 1951 in Kariya, Japan. Hij verhuisde naar Tokyo waar hij al snel begon te exposeren - in 1953 tijdens de eerste Nippon Exhibition, in het Tokyo Metropolitan Art Museum. In 1959 begon hij de wereld rond te reizen, eerst naar Mexico en vervolgens door Europa, om zich in 1965 in New York te vestigen. Zijn werk wordt over de hele wereld getoond: onder meer op de Documenta in Kassel, de Tokyo Biënnale en de Biënnale van Venetië.

In het Prentenkabinet is deze zomer een selectie van Kawara’s werk te zien. Naast 5 schilderijen uit de Today-serie worden er 68 ansichtkaarten geadresseerd aan Michael Sesteer, een telegram uit zijn I’m still alive-serie en een audiowerk gepresenteerd. De ansichtkaarten zijn een promised gift van de erven van de geadresseerde. Lees hier meer over de tentoonstelling.

Verstuur een e-card.

Terug