Nieuwsbrief
De zomer van Boijmans
Juni 2012

De conservator vertelt

Gastconservator Nicolette Gast werkte intensief samen met Sarkis en schreef een essay over de tentoonstelling. Bij binnenkomst in de Onderzeebootloods ontvangt u een boekje met dit essay. Hier krijgt u alvast een klein voorproefje.

Sarkis bezoekt de Onderzeebootloods op 2 december 2010. Foto: Maartje Berendsen.
Sarkis bezoekt de Onderzeebootloods op 2 december 2010. Foto: Maartje Berendsen.

Gastconservator Nicolette Gast vertelt in het boekje onder meer over de allereerste keer dat Sarkis de Onderzeebootloods bezoekt in de winter van 2010:

“Door enkele ontbrekende dakramen is er sneeuw naar binnen gewaaid. De vloer is bedekt met een glinsterende sneeuwlaag. Door de dempende werking van de sneeuw hangt er een betoverende stilte. Meteen moet Sarkis denken aan de kerkinterieurs van de Nederlandse schilder Pieter Saenredam (1597-1665). Sarkis is gefascineerd door de architectuur van kerkgebouwen en ziet hun waarde als plaatsen van samenkomst. Sarkis besluit dat hij de Onderzeebootloods wil transformeren tot een ontmoetingsplaats.”

“Het eerste wat Sarkis deed”, vertelt directeur Sjarel Ex over dit bezoek aan de loods, “was in zijn handen klappen: de akoestiek van de loods bevalt én inspireert hem.” In de tentoonstelling speelt doorlopend de compositie ‘Litany for the Whale’ van John Cage. Beluister hier een uitvoering van dit muziekstuk, geschreven voor twee zangers en gebaseerd op de roep van walvissen onder water. In de Onderzeebootloods klinkt het muziekstuk van Cage in een uitvoering die beiaardier Frank Steijns speciaal maakte voor het carillon in de tentoonstelling. Deze uitvoering is vanaf juni ook te downloaden vanaf de website.

Terug