Nieuwsbrief
Kunst in Rotterdam & Win entreekaarten

Voorjaarstentoonstelling ABSALON

Ineens was daar Absalon, een kunstenaar uit Isral die eind jaren tachtig plotsklaps beroemd werd in Parijs, en net zo plotseling op 28- jarige leeftijd overleed. Het museum laat dit voorjaar een selectie van zijn werk zien in een grote maar intieme tentoonstelling. Van Absalons films tot de prototypes en eindresultaten van zijn witte bouwsels, de zogenaamde Cellules. Wie was Absalon?

ABSALON, Cellules
ABSALON, Cellules

Hij werd geboren op 26 december 1964 in de Israëlische kustplaats Ashdod, als Meir Eshel. Hier brengt hij zijn jeugd door en gaat hij als bijna 14-jarige naar een militaire kostschool. Daarna moet hij vier jaar in militaire dienst en komt hij terecht bij het grondpersoneel van de Luchtmacht. Een jaar voordat zijn dienst er op zit, verlaat Absalon het leger en trekt hij zich terug in een hut op het strand. Hij leest filosofische boeken, verkoopt zelfgemaakte sieraden en spaart voor een enkeltje Parijs waar hij in 1987 arriveert en door zijn oom in de kunstwereld wordt geïntroduceerd. Vanaf dan noemt Meir Eshel zich Absalon, naar de rebelse zoon van koning David uit het Oude Testament.

In Parijs aangekomen heeft Absalon geen kunstopleiding gehad en nog nauwelijks iets kunnen maken. Hij wordt echter direct aangenomen op de Parijse kunstacademie (École nationale supérieure des Beaux-Arts). Een stipendium voor het Institut des Hautes Études en Arts Plastiques volgt. Twee jaar voor zijn overlijden verhuist Absalon naar een atelier gebouwd door Le Corbusier. De jaren die volgen staan in het teken van zijn Cellules. Absalon maakt schetsen, maquettes en prototypen voor zes cellen die als zijn eigen onderkomen moeten dienen in de zes wereldsteden waar hij beroepshalve vaak is: Parijs, Zürich, New York, Tel Aviv, Frankfurt en Tokio. De cellen zijn niet alleen ontworpen voor een specifieke plaats in een specifieke stad, maar op maat gemaakt voor zijn eigen 1.90 meter lange lichaam. De Cellules zullen Absalons leven bepalen, dus maakt hij ze precies voor het soort leven dat hij wil leiden, een leven tegen de stroom van de maatschappelijke en culturele ontwikkelingen in. Terwijl Absalon de Cellules ontwikkelt, begint hij ook te werken met video. Hierdoor krijgt zijn oeuvre een dimensie erbij. Behalve bij het constructivisme en de op geometrische principes gebaseerde architectuur, sluit zijn werk nu ook aan bij de body- en performancekunst van de jaren zestig en zeventig. Lees meer over de tentoonstelling ABSALON. Te zien tot en met 13 mei

Nodig een vriend uit met een e-card.

Terug