Nieuwsbrief
Het nieuwe seizoen gaat van start
september 2011

In gesprek met de conservator...

Alexandra Gaba-van Dongen, conservator pre-industriŽle vormgeving, over de bijzondere tentoonstelling die vanaf aanstaande zaterdag 24 september te zien is in het museum.

Elie van Rijckevorsel in tweevoud (dubbelportret). Studioportret, ca. 1875. Gemeentearchief Rotterdam, GAR 42/205
Elie van Rijckevorsel in tweevoud (dubbelportret). Studioportret, ca. 1875. Gemeentearchief Rotterdam, GAR 42/205

1. Waarom een tentoonstelling over Elie van Rijckevorsel?
Deze markante Rotterdamse natuurkundige, ontdekkingsreiziger en verzamelaar schonk in 1910 zijn collectie oude kunstnijverheid (Europees glaswerk en oosters porselein) aan het toenmalige ‘Museum Boymans’, waarmee de basis werd gelegd voor het huidige verzamelgebied Kunstnijverheid & Vormgeving. Bovendien richtte hij in 1911 de Erasmusstichting op, met als doel kunst, wetenschap en educatie te bevorderen. Naar aanleiding van dit jubileum organiseren de Rotterdamse musea tentoonstellingen en verschijnt de publicatie 'Wie teveel omhelst houdt weinig vast. Elie van Rijckevorsel 1845-1928'.

2. Wat is er te zien in de tentoonstelling?
Voorafgaand aan zijn schenkingen aan Museum Boymans doneerde Van Rijckevorsel al in de jaren '70 en '80 van de 19de-eeuw etnografische collecties uit Indonesië en Brazilië aan het huidige Wereldmuseum. Daarom is de tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen als een 'verzameling van verzamelingen' opgezet, waar een ruime selectie uit zowel zijn collecties etnografica als oude kunstnijverheid weer bij elkaar komen.

3. Wat moét je gezien hebben?
Juist die mix aan uiteenlopende objecten die oorspronkelijk tot één verzameling behoorden zie je tegenwoordig in musea niet vaak meer. Dit maakt de tentoonstelling tot een bijzondere ervaring: zo staat de outfit en wapenuitrusting van een koppensneller uit Borneo naast delicaat Chinees porselein en fonkelende Europese wijnglazen. Bovendien presenteert de tentoonstelling enkele nieuwe inzichten over een aantal objecten uit de schenking van Van Rijckevorsel. Zo is er een nieuwe toeschrijving van een bijzonder 17de-eeuws pronkstilleven aan de Antwerpse schilder Petrus Willebeeck en wordt de mysterieuze vroegere eigenaresse van de monumentale pronkroemer, het zogenaamde 'Lady Harvey Glas', onthuld.

Terug