Nieuwsbrief
Nieuwsbrief voorjaar 2008
voorjaar 2008

Geert Mul ‘Horizons’ Interventie #4

Kunstenaar Geert Mul ontwikkelde zijn installatie ‘Horizons’ speciaal voor Museum Boijmans Van Beuningen, waarbij hij uitgaat van het fenomeen ‘verzameling’. Omdat ‘De toren van Babel’ dit voorjaar in bruikleen is gesteld en pronkt in Musée du Louvre in Parijs speelt het meesterwerk de hoofdrol in ‘Horizons’. Dit mediakunstwerk is te zien als Interventie #4 binnen De Collectie Eén van 1 maart tot en met 16 november 2008.

Geert Mul, Horizons 1
Geert Mul, Horizons 1

‘Horizons’ is een interactieve installatie, waarin Geert Mul (1965) het traditionele museale begrip ‘verzameling’ koppelt aan een eigentijdse variant daarvan: de database. Voor Museum Boijmans Van Beuningen koos Mul uit de digitale database van de collectie van het museum afbeeldingen van kunstwerken waarin de horizon prominent figureert. Door de digitale beelden door middel van een computer te koppelen aan een camera, die de bewegingen van iedere bezoeker registreert, projecteert Mul met videoprojectoren een interactief, panoramisch en steeds veranderend beeld. De collectiestukken van het museum vormen daarbij de bouwstenen.
Het doel van de indrukwekkende installatie is om de toeschouwer te laten opgaan in eindeloze zich ontvouwende vergezichten. Mul beoogt met zijn werk bij de toeschouwer een toestand van verdieping en verstilling te bereiken, welke wordt bereikt in een dynamische en interactieve omgeving.

Kunstenaar Geert Mul experimenteert al ruimschoots tien jaar met de mogelijkheden tot het maken van bijzondere combinaties van beelden uit zijn rijk gevulde databank, uitgevoerd in ruimtelijk en visuele installaties. Hij verzorgt zowel de hardware als de software, waarmee hij eindeloos veel combinaties van beelden en geluiden tot stand brengt.
Het geheim van Geert Mul ligt in zijn benadering van beeld als een geordende, maar dynamische stroom van beelden in relatie tot de architectonische en sociale context.
Mul zette in 1995 de toon toen hij met Nighttown het concept voor de club ‘The Future’ ontwikkelde. Door middel van zijn visuele videovormgeving in combinatie met experimentele elektronische muziek ontwikkelde hij een prachtige basis voor een succesvolle carrière.

In de periode dat ‘De toren van Babel’ van Bruegel niet te zien is in het museum (25 februari tot en met 10 juni 2008), laat Mul het werk prominent terugkomen in zijn interactieve database om het ‘Rotterdamse’ meesterwerk niet geheel door afwezigheid te laten schitteren.

Terug