Nieuwsbrief
Nieuwsbrief voorjaar 2008
voorjaar 2008

Ewoud van Rijn 'Through Hell & High Water'

De presentatie ’Through Hell & High Water’ in Museum Boijmans Van Beuningen toont van 16 februari tot en met 18 mei 2008 de eigenaardige werelden van de in Rotterdam gevestigde kunstenaar Ewoud van Rijn. In zijn monumentale tekeningen verbeeldt Van Rijn de oerkrachten van de natuur. In landschappen met woeste golven, wervelend water en ruwe rotspartijen voeren feeën, nimfen en sirenen een mythische strijd tegen het verval en de dood. Zijn futuristischromantische stijl heeft de helderheid van stripboeken, waarmee hij u moeiteloos langs eeuwen moraal- en kunstgeschiedenis leidt. In geschilderde tekeningen op grote vellen papier krijgen grillige omgevingen door middel van een donker lijnenspel gestalte.

Ewoud van Rijn, Fate, synthetic polymer paint, 150 x 110 cm, 2005
Ewoud van Rijn, Fate, synthetic polymer paint, 150 x 110 cm, 2005

Het begint allemaal met een schets op klein formaat. De vanuit het denkproces gevormde beelden, een stapeling van ideeën en associaties, zet Ewoud van Rijn op papier. De ontstane voorstellingen zijn niet statisch, maar worden aangevuld, gecombineerd en groeien als het ware. Het uiteindelijke beeld zet de kunstenaar via een diaprojectie over op groot formaat. Nadat de lijnen een voor een zijn overgenomen brengt hij er met acryl en inkt vorm, diepte en tooncontrast in aan. Dit gebeurt tijdens een, zoals Van Rijn het zelf noemt, meditatief uitwerkingsproces waarin hij geheel opgaat in de langzaam opdoemende wereld.

De figuren in zijn tekeningen doen denken aan Venussen van de renaissance, zijn landschappen ademen de sfeer van romantische decadentie. Wie niet oppast verdwaalt in deze fantasierijke wereld, waarin telkens nieuwe details zijn te ontdekken. We zien onherbergzame eilanden met dolende bannelingen. Onttoverde feeën, maniëristische nimfen en een kunstenaar in voortschrijdende staat van ontbinding, voeren een mythische strijd tegen het verval en de dood.

Ewoud van Rijn verbeeldt de ‘dood’ van de schilderkunst, sinds de jaren tachtig van de 20ste eeuw een veelbesproken onderwerp, maar ook de triomfantelijke terugkeer van de muze. Met haar gebiedende teksten, die zij uit spetterende waterbeelden laten verrijzen, blaast zij de doodverklaarde schilderkunst nieuw leven in. De tekeningen vertegenwoordigen zowel ‘dood’ als ‘wedergeboorte’ en komen samen in een speciaal door de kunstenaar voor het museum ontwikkelde installatie.

De ‘Venture’-tekeningen lijken opgeblazen afbeeldingen uit een boek waarvan de vertelling verloren is gegaan. Enkel de cryptische illustraties zijn overgebleven. Elk werk stelt een eiland voor dat ondermijnd wordt door de krachten van de natuur. De eilanden worden bewoond door menselijke elfjes, geanimeerde lijken en ontbindende overblijfsels.
De werken in ‘The Muses Imperative’ geven de andere kant van dit beeld weer. De verering van de muze, in de verschijning van een waternimf. In spattende en wervelende waterbeelden brengt de muze orakels en opdrachten over, in gebiedende wijs, zoals ’Be mysterious’, ‘Be Clueless, be Hopeless, be Useless’, etcetera.

Terug