Nieuwsbrief
Tijd voor een feestje!

Dreaming of a Mega Renaissance

Het nieuwste project van Boris van Berkum bestaat uit een viertal fascinerende beeldengroepen van bijzondere materialen.

Boris van Berkum, Kalki, 2008, geglazuurd keramiek, struisvogeleieren, fonteinpomp. Hoogte 90 cm. Foto: Erik Hesmerg
Boris van Berkum, Kalki, 2008, geglazuurd keramiek, struisvogeleieren, fonteinpomp. Hoogte 90 cm. Foto: Erik Hesmerg

Boris van Berkum, een van de oprichters van Showroom MAMA in Rotterdam, toont dit voorjaar zijn beeldhouwwerken in het museum. Van Berkums zoektocht door de kunst- en cultuurgeschiedenis heeft geleid tot vier beeldengroepen, gemaakt van keramiek, kunststof en bijzondere materialen als chocolade en suiker. Van Berkum liet zich inspireren door werken die hij bewonderde en die hem ontroerden. Van godsbeelden en krijgsmaskers tot klassieke torso’s en vrouwfiguren. Het resultaat is een serie beeldengroepen waarin grote wereldculturen en religies samensmelten. Tezamen vormen zij een nieuw beeld, als het ware een megarenaissance.

Vraag en antwoord met Boris van Berkum
1. Hoe kies je je materialen?
Het idee om suiker te gebruiken in beeldhouwen kwam van Sjarel Ex. Ik heb vervolgens een spoedcursus taart decoreren gevolgd, zodat ik de levensgrote beelden kon bekleden met intens gekleurd suikerfondant.
2. Welke wereldculturen bewonder je het meest?
De klassiekers, maar ook minder bekende culturen zoals het Koninkrijk van Ife, het huidige Nigeria. Bij het zien van de tentoonstelling in het British Museum vorig jaar, voelde het alsof de makers van de Ife bronzen en hun gehele gemeenschap direct met mij in contact stonden. Die energie probeer ik in mijn werk te stoppen.
3. Wat heb je zelf met religie?
Ik ben gefascineerd door religie en haal er veel inspiratie uit. Ik bestudeer het Hindoeïsme, de Islam, het Christendom, het Animisme en de klassieke goden. Zelf kan ik me goed vinden in de theorieën van evolutiebioloog Richard Dawkins, maar tegelijkertijd heb ik steeds meer belangstelling voor mijn Rooms-Katholieke roots.
4. Werk je nog aan nieuwe stukken?
Ik ben bezig met een altaarstuk / wijnbar waar men het 'bloed' van Christus kan drinken. Niet cynisch of ironisch bedoeld overigens. Ik probeer op een andere manier het lijden van Christus en aspecten van het sacrament uit te beelden.
5. Hoe inspireert Rotterdam je?
Ik heb onlangs mijn studio geopend in een oud clubhuis uit 1934 op het Brienenoordeiland. Even groot als het Noordereiland maar dan helemaal groen. Medio april gaat het pand onder de naam Brienies open. Het wordt een nieuwe buitenplaats voor beeldende kunst en ecologie; voor Rotterdammers en kunstenaars.

Terug