Nieuwsbrief
Vormgeving in Boijmans deze herfst. Win een ontwerp van Jongerius!
november 2010

Collectie H+F Fashion on the Edge: mode als vertrekpunt

Vier aankopen, van mode-ontwerpers Hussein Chalayan, Klavers van Engelen, Alet Pilon en Pyuupiru, pronken in het museum. Te zien t/m 30 januari 2011.

Alet Pilon, uit de serie 'NOT YET', 2010, kippengaas / papier-maché / gipsverband / katoen / tule / wollen deken / ballerina's / houten tafeltje, 150 x 140 x 80 cm. Foto: Hein van den Heu
Alet Pilon, uit de serie 'NOT YET', 2010, kippengaas / papier-maché / gipsverband / katoen / tule / wollen deken / ballerina's / houten tafeltje, 150 x 140 x 80 cm. Foto: Hein van den Heu

In een kleine modetentoonstelling toont Museum Boijmans Van Beuningen een selectie werken uit de collectie van H+F Fashion on the Edge. Dit initiatief verzamelt objecten en participeert in projecten die de grenzen van de mode verkennen. H+F Fashion on the Edge is een initiatief van Han Nefkens. In 2010 werd er een vijfjarige overeenkomst gesloten met Museum Boijmans Van Beuningen om de komende jaren de ontwikkelingen op het grensvlak van mode en kunst te blijven volgen, met daarbij speciale aandacht voor niet-westerse ontwerpers. Zo worden er aankopen gedaan en vinden er verschillende manifestaties plaats: de tweejaarlijkse uitreiking van de H+F Fashion Award en een jaarlijkse presentatie. Alle aankopen worden als langdurige bruiklenen in het museum ondergebracht.

Dit jaar zijn modeontwerpers Hussein Chalayan, Klavers van Engelen, Alet Pilon en Pyuupiru aan de beurt.
Het werk van Pilon is als het ware een stilleven met wezens die verkeren in het schemergebied tussen leven en dood. De Japanse transgender-kunstenaar Pyuupiru (1983) neemt zijn/haar eigen lichaam als uitgangspunt, het handgebreide object Mercury is hier een uiting van. Van ontwerper Chalayan worden een jurk en een grote laserhoed getoond. Het duo Klavers/van Engelen laat een jurk met een glasgeblazen accessoire zien in een decor van glas en spiegels.
Voor alle ontwerpers geldt dat ze regelmatig disciplines als film, fotografie, installaties en performances inzetten om de ideeën in hun werk optimaal naar voren te brengen. De overeenkomst tussen deze vier objecten en installaties is dat ze zijn ontstaan vanuit het perspectief van de mode.

De werken zijn zelfstandige sculpturen waarvan kleding een onderdeel is. Het IFFR wijdt dit jaar een filmprogramma aan de relatie tussen mode en film. en toont films van Pyuupiru en Hussein Chalayan, Het werk van Hussein Chalayan is pas vanaf 13 november te zien in het museum.

Terug