Nieuwsbrief
Grote ogen in het museum
Najaar 2010

Inrichting van de tentoonstelling

De tentoonstelling ‘De grote ogen van Kees van Dongen’ is vormgegeven door Thonik. Het bureau ontwierp ondermeer de brochure, advertenties, posters en een opvallende etalage, maar bovenal richtte Thonik de tentoonstellingsruimte in.

Basisbeeld voor 'De grote ogen van Kees van Dongen'. Ontwerp: Thonik
Basisbeeld voor 'De grote ogen van Kees van Dongen'. Ontwerp: Thonik

Nikki Gonnissen van Thonik: “We hebben eerder de tentoonstelling over Charley Toorop in dezelfde ruimtes vormgegeven. Daarbij hebben we het begrip confrontatie centraal gesteld. De zelfportretten van Toorop werden metershoog uitvergroot en dwars in de ruimte geplaatst. Indringende portretten waar men niet omheen kon.
Het werk van Kees van Dongen gaat over verleiding. Natuurlijk in de onderwerpkeuze, maar ook in de zachte ruimtelijkheid waarin Van Dongen zijn figuraties toont. Zijn ateliers waren bovendien verleidelijke entourages waarin hij zijn gasten ontving. In een verwijzing naar deze zachte en verleidelijke ruimten, zowel in zijn schilderijen als in zijn atelier, hebben wij met stof bekleedde panelen in de tentoonstelling geplaatst. Deze grote kamerschermen bieden een achtergrond voor de schilderijen en maken de ruimte intiem, door de hoeken af te snijden. Het gebruik van stoffen brengt - op een ingetogen manier - luxe, warmte en kleur in de ruimte. Op enkele plekken in de tentoonstellingen zijn grote foto's van zijn ateliers geplaatst.
De titel 'De grote ogen van Kees van Dongen' -bedacht door Thonik- verwijst naar de verleidelijk grote ogen van de vrouwen die Van Dongen schilderde, naar de verwondering waarmee hij als schilder de wereld bekeek, maar ook naar zijn verlangen naar roem en geld.”
Aan dit project werd gewerkt door ontwerpers Nikki Gonnissen en Pascal Brun. Projectleider bij Thonik was Magali Meijers.

Terug