Nieuwsbrief
Zomernieuwsbrief: Kunst in Boijmans en in de haven
20 juni 2010

De Valse Vermeers van Van Meegeren

Bijna had het museum had een echte Vermeer in de collectie gehad. Echter De Emmaüsgangers bleek een vervalsing te zijn van de hand van meester-vervalser Han van Meegeren.

Dirk Hannema (r), toenmalig directeur van Museum Boymans en Hendrik Luitwieler (l), restaurator bekijken met bewondering het doek
Dirk Hannema (r), toenmalig directeur van Museum Boymans en Hendrik Luitwieler (l), restaurator bekijken met bewondering het doek "De Emmaüsgangers". Foto: Frequin, 1938.

t/m 22 augustus 2010

Museum Boijmans Van Beuningen presenteert in “De valse Vermeers van Van Meegeren” beroemde vervalsingen van de hand van Han van Meegeren. De kunstenaar sprong handig in op de wens van kunsthistorici om vroeg werk van Johannes Vermeer te ontdekken. In 1937 raakte de directeur van Museum Boymans, Dirk Hannema, enthousiast over een nieuw ontdekt schilderij van Vermeer: ‘De Emmaüsgangers’. Hij kocht het schilderij voor 540.000 gulden, een groot bedrag in die tijd. Er was enorme belangstelling voor het doek. Het Rijksmuseum bood Hannema zelfs in ruil “De liefdesbrief” van Vermeer aan, maar Hannema slaat dit aanbod af. Museum Boijmans Van Beuningen had dus bijna een echte Vermeer in de collectie gehad.

Hoe wist Han van Meegeren de kunsthistorici in die tijd nu te misleiden? Aan de hand van het doek “De Emmaüsgangers kan de techniek van Van Meegeren goed geïllustreerd worden. Met dit schilderij boekte hij zijn grootste succes. Van Meegeren schilderde de vervalsing op een authentiek zeventiende-eeuws doek, dat hij kocht bij een kunsthandel. Hij ‘schuurde’ de voorstelling weg en gebruikte voor de nieuwe voorstelling oude pigmenten. Het duurt jaren voordat olieverf werkelijk gedroogd is. Als bindmiddel gebruikte Van Meegeren dan ook iets anders: bakeliet, een modern materiaal dat vooral wordt toegepast bij elektronica. Bij verwarming maakt dit het verfoppervlak keihard, wat maakt dat De Emmaüsgangers eeuwenoud lijkt. Deze techniek, in combinatie met een zorgvuldig gekozen onderwerp en compositie, maakte het werk van Han van Meegeren zo geloofwaardig voor de kunstkenners in die tijd. Het Rijksmuseum, dat eveneens Van Meegerens in zijn collectie heeft, doet nu uitgebreid materieeltechnisch onderzoek naar deze techniek.

Korting
Tegelijkertijd met “De valse Vermeers van Van Meegeren” presenteert Mauritshuis Den Haag “De jonge Vermeer”. De presentatie toont aan de hand van drie jeugdwerken de ontwikkeling van Johannes Vermeer. U ontvangt tegen inlevering van een Boijmans entreekaart bij Mauritshuis Den Haag € 1,50 korting op de reguliere toegangsprijs van € 12. Het ticket is geldig gedurende de tentoonstelling. Niet geldig i.c.m. andere kortingen.

Terug