Nieuwsbrief
Nieuwsbrief april 2010
April 2010

Het ontstaan van Boijmans TV

Maurizio Cattelan en Wilfried de Jong in dialoog

De suppoost stelt vragen aan hedendaagse kunstenaars die op bezoek zijn in de kelder van Maurizio Cattelan, videostill
De suppoost stelt vragen aan hedendaagse kunstenaars die op bezoek zijn in de kelder van Maurizio Cattelan, videostill

Museum Boijmans van Beuningen is een dankbaar uitgangspunt voor de insteek van Boijmans TV: de vele gezichten van kunst tonen. In het museum zijn collecties van wereldniveau te zien: van oude meesters tot moderne en hedendaagse kunst. Het museum trekt geen scherpe grenzen tussen deze collecties. De relatie tussen oude en hedendaagse kunst is in een ander daglicht komen te staan toen Museum Boijmans Van Beuningen begin 2007 een werk presenteerde van de hedendaagse kunstenaar Maurizio Cattelan in een zaal met schilderijen van oude meesters.

Het kunstwerk stelt een kopie van de kunstenaar voor die, vanuit een gat in de grond, naar een ambachtelijk molenlandschap van de schilder Wijnand Jan Joseph Nuyen (1813-1839) staart. Maurizio Cattelan laat zien dat er meer is dan het kunstwerk an sich. De relatie tussen toeschouwer en het werk is minstens zo interessant.

Een fantastisch gegeven voor een televisie programma. Toen Wilfried de Jong uitgenodigd werd mee te denken over een programma over Museum Boijmans Van Beuningen zag hij meteen de potentie van dit specifieke kunstwerk. Sander Burger, als overkoepelend regisseur, vat dit mooi samen: een kunstprogramma waarbij het gaat om de kunstervaring en niet het kunstwerk of de kunstenaar. Zoals dat het geval is bij het beeld van Maurizio Cattelan: de museumbezoeker volgt de blik van Cattelan en zal extra aandachtig het werk van Wijnand Jan Joseph Nuyen bekijken. De redactie van Boijmans TV wil een kunstprogramma maken dat de kunstervaring centraal stelt en de interesse in kunst zal prikkelen.

Terug