Nieuwsbrief
Zomer 2009
Zomer 2009

Interventie #11 Eylem Aladogan

Tot en met 10 januari 2010

Publiek bekijkt de interventie van Eylem Aladogan, foto: Fred Ernst
Publiek bekijkt de interventie van Eylem Aladogan, foto: Fred Ernst

De woestijnlandschappen van Utah, Arizona en Nevada roepen bij Eylem Aladogan emoties op als kracht en angst. Deze gevoelens fascineren haar en verbeeldt ze met architectonische en organische elementen. De presentatie toont recente grafische werken en een installatie die Aladogan speciaal voor het museum maakt. Eylem Aladogan is recentelijk uitgeroepen tot winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2009.

Dubbele gelaagdheid
Eylem Aladogan (Rotterdam, 1975) gebruikt ambachtelijke materialen en hedendaagse technieken. Zelf omschrijft de kunstenaar haar materiaalkeuze als een ‘state of mind’, waarbij de eigenschappen en beperkingen van het materiaal (mede) de inhoud van het kunstwerk bepalen. Zo toont haar werk ‘Backbone Spearhead’ een getekende indiaan in combinatie met een foto van Bryce Canyon. Daaroverheen heeft Aladogan met rood tape vlijmscherpe vormen gezet. Haar werk bevat niet alleen een gelaagdheid in materiaal, maar ook in betekenis. Ze verweeft herinneringen, gevoelens en gebeurtenissen met elkaar, wat resulteert in beelden met meerdere betekenislagen.
Eylem Aladogan woont en werkt zowel in Rotterdam als Amsterdam. Galerie Fons Welters toont haar werk in het najaar van 2009. In 1999 studeerde ze af aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam.

Interventies
Interventie #11 Eylem Aladogan is samengesteld door de conservator Stadscollectie van Museum Boijmans Van Beuningen, Saskia van Kampen, die in haar projecten aandacht besteedt aan beeldende kunst en vormgeving uit Rotterdam.
Museum Boijmans Van Beuningen geeft de hedendaagse kunst een prominente positie door presentaties te laten reflecteren op de collectie of het museumgebouw. De afwisseling met bestaande kunst uit de collectie versterkt deze visuele uitspraken waardoor een spanningsveld ontstaat. De interventies scherpen zo het kijken van het publiek en prikkelen de verbeelding.

Terug