Nieuwsbrief
Onderwijsnieuwsbrief januari

Pilot museumles 'kunstmaten'

Deze maand zijn de eerste leerlingen van twee verschillende basisscholen naar het museum gekomen om de nieuwe museumles ‘kunstmaten’ te testen. ‘Kunstmaten’ is een museumles voor groep 3 en 4 over kunst waarin rekenonderwijs op een vanzelfsprekende manier aan bod komt.

Kinderen onderzoeken vormen en maten van kunst tijdens de museumles 'kunstmaten'.
Kinderen onderzoeken vormen en maten van kunst tijdens de museumles 'kunstmaten'.

Rekenen in een kunstmuseum? Misschien niet iets waar je als eerste aan denkt. Maar als je er wat langer over nadenkt is de overlap tussen de domeinen kunst en rekenen ruim en biedt het vele mogelijkheden waarin kunst uitgebreid kan worden beschouwd en onderzocht. Verhoudingen, maatvoering, perspectief, werken met rasters, uitvergroten en verkleinen allemaal aspecten die bij het maken van kunst komen kijken.

In ‘kunstmaten’ wordt het onderzoekend vermogen van kinderen aangesproken. Ziet het beeld er aan alle kanten hetzelfde uit? Welke vorm(en) heeft het? Zijn ze even groot? Kan een driehoek ook rond zijn? Als je dit kunstwerk in een doos zou willen vervoeren: hoe groot moet die doos dan zijn? Samen zoeken en bespreken de kinderen mogelijkheden om tot een oplossing te komen. Hoe kun je dit nou het beste meten? Met je duim, voet, je hele lichaam of is een stuk touw toch handiger?

Dit nieuwe programma maakt onderdeel uit van het Boijmans Taal- en Rekenproject en is bedoeld voor groep 3 en 4 van het primair onderwijs. ‘Kunstmaten’ zal binnenkort opgenomen worden in ons vaste aanbod. Nu al interesse? Neem contact op met afdeling educatie en vraag naar de mogelijkheden.

Het Boijmans Taal- en rekenprogramma wordt mede mogelijk gemaakt door Mondriaan Fonds en Prins Bernard Cultuurfonds, in samenwerking met het KCR. 

Terug