Nieuwsbrief
Feestelijke opening Oskar Kokoschka
17 september 2013

Ontdek meer met bijzondere rondleidingen

Speciaal voor de tentoonstelling ontwikkelt het museum bijzondere rondleidingen en een Kokoschka app. Laat u leiden langs de topstukken en ontdek allerlei interessante weetjes en anekdotes.

Bezoekers luisteren naar de multimediatour in het museum. Foto: Fred Ernst.
Bezoekers luisteren naar de multimediatour in het museum. Foto: Fred Ernst.

Rondleidingen
Voor het eerst biedt het museum de mogelijkheid via een ‘Silent Tour’ de route te volgen. In groepsverband luistert u via een koptelefoon naar de rondleider, die u meeneemt door de tentoonstelling van Oskar Kokoschka. Wat is het verhaal achter de onstuimige relatie van de schilder met Alma Mahler? En door wie liet Kokoschka zich inspireren? Deze tour voert u mee naar het Wenen van begin twintigste eeuw, zonder dat u last heeft van de ruis van de omgeving. Meer informatie? Klik hier.


Oskar Kokoschka, Pietà (affiche voor de Kunstschau te Wenen), 1908, gepubl. 1909, kleurenlithografie,125,5 x 81 cm. Collectie Museum der Moderne, Salzburg. © Fondation Oskar Kokoschka, Vevey / 2013, ProLitteris.

Multimediatour
Speciaal voor de tentoonstelling ontwikkelt het museum een multimediatour. Exclusieve beelden, videofragmenten en aanvullende achtergrondinformatie bieden u een unieke kijkervaring. De multimediatour is te huur voor €3 in het museum, of check iTunes voor de Boijmans Tour Kokoschka via de eigen smartphone. Deze nieuwsbrief biedt u alvast een preview:

Een fragment uit de multimediatour:
“Hier ziet u een affiche getiteld ‘Pietà’. Kokoschka maakte het in 1908 voor zijn toneelstuk ‘Mörder, Hoffnung der Frauen’ (‘Moordenaar, hoop van de vrouwen’). Het toneelstuk is dat jaar te zien als onderdeel van de Kunstschau, een tentoonstelling die in 1908 en 1909 wordt georganiseerd door een aantal kunstenaars die zich afzetten tegen de traditie en zich hebben verenigd onder de noemer: Wiener Secession. Gustav Klimt hoort hier ook bij en de groep wordt daarom ook wel de Klimt-groep genoemd. (...) Kokoschka persifleert hier het toen al beroemde werk ‘De kus’ van Gustav Klimt uit 1907-1908. Zijn figuren staan in een vergelijkbare houding, maar hun relatie is heel anders. ‘De kus’ toont een innig verstrengeld paar, waarbij de man het hoofd van de vrouw teder omvat om haar te kussen. Kokoschka’s lijkbleke vrouw heeft ingevallen ogen; zij lijkt een personificatie van de dood, met in haar armen een rood, slap mannenlichaam.”


Gustav Klimt, Der Kus, 1907-1908. Österreichische Galerie Belvedere

Nieuwsgierig geworden? Meer informatie over de multimediatour leest u hier.

Terug