Interventie #12 Call Sheet

Ine Lamers, USTALA, videostills, 2008
Ine Lamers, USTALA, videostills, 2008

Te zien in De Collectie Twee, 15 augustus 2009 – begin 2010

Museum Boijmans Van Beuningen nodigt de Rotterdamse kunstenaar en filmmaker Ine Lamers uit voor een presentatie binnen de reeks interventies die deel uitmaken van De Collectie Twee, de huidige opstelling van de museumcollectie. In Call Sheet presenteert Ine Lamers haar videowerk USTALA (ik ben moe) voor de eerste keer in een museale context.

Naast USTALA (2008) toont Ine Lamers enkele castingfoto’s en video stills. Bovendien selecteert zij diverse kunstwerken uit de museumcollectie met het idee onverwachte, inhoudelijke en visuele connecties tussen de videobeelden, de foto's en haar keuze uit de collectie aan te kaarten.

Dystopie
In het videowerk USTALA onderzoekt Ine Lamers de notie van een dystopie. Het verhaal speelt zich af in de Russische modelstad Tolyatti, die in de jaren ’50 en ‘60 werd gebouwd op utopische grondslagen. Belangrijke politieke en historische gebeurtenissen, zoals de val van het IJzeren Gordijn en de ontmanteling van de Sovjet Unie, veranderden het collectieve paradijs in een kapitalistische chaos. De utopie transformeerde in een dystopie. In de film hangt een groepje jonge Russen rond tussen zwijgende monumenten en brokstukken van dit voormalige communistische paradijs. Door hun repeterende handelingen lijken de jongeren gevangen in een ritueel. Willen zij ontsnappen aan deze apocalyptische setting?

Visuele vertelling
Het oeuvre van Lamers bestaat uit kleurenfoto’s en dia- en video-installaties, waarin zij de narratieve eigenschappen van deze media onderzoekt. USTALA is tot stand gekomen op basis van improvisatie en in samenwerking met een groep Russische acteurs (amateurs en professionals) en scriptschrijvers. Het oorspronkelijke concept – een re-enactment van een poëtische 8 mm amateurfilm over de stad Tolyatti in opbouw – werd gedurende het werkproces bijgesteld. USTALA ontwikkelde zich tot een cyclische film, waarin ensceneringen en documentaire beelden zich vermengen met historisch archiefmateriaal.

Ine Lamers
Ine Lamers woont en werkt in Rotterdam en is sinds 1990 werkzaam als kunstenaar en filmmaker. Haar werk is opgenomen in diverse museale collecties en is recent getoond door Reuten Galerie en Galerie Ron Mandos. Haar videowerken werden op diverse filmfestivals getoond en genomineerd, zoals het Viper Basel in 2004 en 2006, het International Film Festival Rotterdam in 2005 en het Vermont International Film Festival in 2004.

Interventies
Interventie #12 – Ine Lamers is samengesteld door de conservator Stadscollectie van Museum Boijmans Van Beuningen, die middels tentoonstellingen en projecten bijzondere aandacht schenkt aan de beeldende kunst uit Rotterdam.
Museum Boijmans Van Beuningen geeft de hedendaagse kunst een prominente positie door presentaties te laten reflecteren op de collectie of het museumgebouw. De afwisseling met kunst uit de collectie versterkt deze visuele uitspraken waardoor een spanningsveld ontstaat. De interventies scherpen zo het kijken van het publiek en prikkelen de verbeelding.

Terug