Elixir: het video-organisme van Pipilotti Rist

Tyngdkraft, var min vän, 2007, Audio video installatie bij Magasin 3, Stockholm/SE, Foto Johan Warden, Courtesy de kunstenaar, Hauser & Wirth Zürich London en Luhring Augustine, New York
Tyngdkraft, var min vän, 2007, Audio video installatie bij Magasin 3, Stockholm/SE, Foto Johan Warden, Courtesy de kunstenaar, Hauser & Wirth Zürich London en Luhring Augustine, New York

Elixir: het video-organisme van Pipilotti Rist
7 maart 2009 – 10 mei 2009

De videokunstenaar Pipilotti Rist (Zwitserland, 1962) krijgt een grote tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam. Het museum toont acht recente werken, gemaakt in de periode 2003-2008, en twee nieuwe werken die speciaal voor het museum zijn gemaakt. De video’s, representaties van paradijselijke voorstellingen van schoonheid en onschuld, zijn te zien in een 1500m2 grote installatie die als Gesamtkunstwerk is vormgegeven door Rist.

Pipilotti Rist ontwerpt een stelsel van transparante wanden dat de bezoeker langs de videowerken leidt. Hierin zijn onder meer de videowerken ‘Tyngdkraft, var min vän’, ‘Homo Sapiens Sapiens’ en ‘A Liberty Statue for Löndön’ te zien. De muziek en geluiden maken de droomwereld van Pipilotti Rist compleet. De soundtracks zijn gecomponeerd door haarzelf in samenwerking met Anders Guggisberg.

Zintuiglijke totaalervaring
In zowel haar intieme videowerken en objecten als in haar monumentale museale installaties maakt Pipilotti Rist van het visuele spektakel een zintuiglijke totaalervaring. In Museum Boijmans Van Beuningen is een nieuwe installatie te zien die onderdeel uitmaakt van de nieuwe videocyclus, gebaseerd op materiaal van haar eerste speelfilm ‘Pepperminta’ (release zomer 2009). De eerste installatie in deze cyclus is ontworpen voor het atrium van het Museum of Modern Art in New York. De opnames voor de speelfilm vonden plaats in Zwitserland, Wenen en in de Noordoostpolder. Tevens maakt Rist in één van de monumentale trappenhuizen van het museum een permanent videowerk in samenwerking met H+F Mecenaat.

Schijnbare onschuld
Sinds Pipilotti Rist in 1986 met haar video ‘I’m Not The Girl Who Misses Much’ haar eerste beeldende statement maakte, behoort haar werk tot het beste dat de hedendaagse kunst te bieden heeft. Tijdens grote kunstmanifestaties als de Biënnale van Venetië wist ze te verrassen met dubbelzinnige en provocatieve video’s. Door hun onbekommerde sfeer komt de schijnbare onschuld en onbeschaamde esthetiek ervan des te harder aan. Een sleutelwerk in de tentoonstelling is het zelfinterview ‘Kleines Vorstadthirn’ waar ze vanaf 1999 met tussenpozen aan werkt. Het is een persoonlijk politiek statement waarin ze als milieubewuste, maatschappijkritische kunstenaar haar positie bepaalt.

Video’s
Door intensief met video te werken, vindt Pipilotti Rist de kunst min of meer opnieuw uit. Ze werkt minstens zo zintuiglijk en gelaagd als een schilder die een wereld van verf creëert. Alleen gebruikt zij daarvoor feeërieke videobeelden op hallucinerende soundtracks. Het is haar paradijs en ze lokt ons naar binnen. Rist past ambitieuze technieken toe, zoals de fisheye-lens om extreem close-up te filmen, de adembenemende handcamera bewegingen en een ritmische, poëtische montage van shots in plaats van een chronologische montage.

Publicatie
Bij de tentoonstelling wordt een rijk geïllustreerde catalogus uitgegeven door Museum Boijmans Van Beuningen, met artikelen van Paul Kempers, John Slyce, Catrien Schreuder en Emile Wennekes, vormgegeven door Irma Boom.

Activiteiten
Museum Boijmans Van Beuningen biedt de bezoeker een rijk nevenprogramma bij de tentoonstelling ‘Elixir: het video-organisme van Pipilotti Rist’. Onder meer een éénmalig interview met de kunstenaar, videoworkshops en een videowedstrijd. Kinderen kunnen een kunstvideo maken of doen een dansexperiment.

Bezoek de online tentoonstelling voor meer informatie en activiteiten bij de tentoonstelling.

Terug