Andreas Slominski. Rood Zand en een gelukkig Nieuwjaar

PERSBERICHT
7 juli - 2 september 2007

Museum Boijmans Van Beuningen presenteert voor het eerst in Nederland een grote tentoonstelling van het werk van de Duitse kunstenaar Andreas Slominski (1959). Zijn getoonde werken uit de laatste twintig jaar omvatten objecten, installaties en schilderijen die actuele trends in de kunst weerspiegelen: valstrikken, fietsen met boodschappentassen en piepschuimschilderijen zijn voorbeelden van deze typische Slominski-kunst. Eén van deze piepschuimschilderijen uit 2005, is onlangs toegevoegd aan de collectie hedendaagse kunst van het museum.

Spot
Andreas Slominski leeft en werkt in Werder (Havel) bij Berlijn en in Hamburg. Zijn oeuvre is buitengewoon divers en reflecteert op de kunst en de hedendaagse cultuur, vol bijtende humor en verholen spot. Zo vormen zijn recente piepschuimschilderijen een subtiele ironie op de recente zegetocht van de schilderkunst. De actuele ‘boom’ in de Duitse schilderkunst vertaalt zich bij Slominski in een kitscherige piepschuimwereld vol schrille kleurcontrasten. Door de genereuze manier van inlijsten krijgen de werken een haast misplaatst cachet.
In de jaren negentig van de vorige eeuw verwierf Andreas Slominski grote faam met zijn vallen voor alle mogelijke diersoorten, die hij sindsdien is blijven maken. Van heel klein tot heel groot heeft hij inmiddels een scala aan vallen opgebouwd, van vallen voor regenwormen tot vallen voor groot wild. Ze zijn vindingrijk geconstrueerd, niet van humor gespeend en krijgen de metaforische waarde van valstrikken en valkuilen, waar deze kunst zo vol mee zit.
Museum Boijmans Van Beuningen toont daarnaast installaties als een kinderfiets, zwaar beladen met plastic boodschappentassen, een steiger met een vrouwelijke kunstenaar die een onzichtbaar naaktmodel natekent, een speciale oven voor het verbranden van Y-vormige takken en nog veel meer.

Overdreven letterlijk
Het werk van Andreas Slominski is soms heel letterlijk en zelfs overdreven letterlijk van aard. De genoemde oven voor het verbranden van Y-vormige takken moet in de typische leer van Slominski, ook zelf Y-vormig zijn. Anders zouden de takken er immers niet in passen. Een kast voor minnaars in een rolstoel is natuurlijk voorzien van een rolstoellift. En een artistiek uitgevoerde metaalsculptuur blijkt middels een ingewikkeld procédé onder water te zijn gelast. In weer andere werken kruipt Slominski in de huid van de conceptuele kunstenaar, bijvoorbeeld wanneer hij de verfpotten laat zien die nodig zijn om een complete vuurtoren (‘Rood Zand’), of een Leopard-tank van het Zwitserse leger te schilderen. Of doet hij zich voor als een performancekunstenaar, die een kunststudente, staande op een hoge bouwsteiger, een onzichtbaar naakt laat natekenen.

De tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen is de voortzetting van een recente tentoonstelling in het MMK Museum für Moderne Kunst, Frankfurt am Main, dat een groot aantal werken van de kunstenaar verzameld heeft. De laatste jaren was Slominski in belangrijke musea en kunstinstellingen te gast. Onder meer waren solotentoonstellingen te zien in de Londense Serpentine Gallery, in de Milanese Fondazione Prada en in de Deutsche Guggenheim in Berlijn.

Fijne kerst en een gelukkig nieuwjaar!
Kerst in de zomer en een gelukkig nieuwjaar in juli: voor zijn tentoonstelling in Museum Boijmans Van Beuningen laat Andreas Slominski één van Rotterdams meest bekende winkelstraten stralen alsof het in de zomer hartje winter is. De Oude Binnenweg in Rotterdam is opgetuigd met kerstversiering. Bij hoogzomerse temperaturen wordt het winkelend publiek getrakteerd op gezellige lichtjes en prachtige kerstkransen.

Opening
Op vrijdag 6 juli om 17.30 uur opent Ranti Tjan, directeur van Museum GoudA, de tentoonstelling ‘Rood zand en een gelukkig Nieuwjaar’ in Museum Boijmans Van Beuningen. Later dit jaar realiseert Andreas Slominski in opdracht van Museum GoudA een werk in de openbare ruimte in Gouda.

Terug