Limited/Unlimited - Honderd jaar Dutch Design

R.D.E. Oxenaar en J.J. Kruit  (Nederlandsche Bank), Bankbiljet 50 gulden, 1982
R.D.E. Oxenaar en J.J. Kruit (Nederlandsche Bank), Bankbiljet 50 gulden, 1982

PERSBERICHT
14 juni - 12 oktober 2008

Limited/Unlimited
Honderd jaar Dutch Design

Museum Boijmans Van Beuningen opent 14 juni de tentoonstelling Limited/Unlimited – Honderd jaar Dutch Design. Het museum spiegelt de ambachtelijke en de industriële ontwerptraditie aan elkaar op een strakke tijdlijn. Hiermee representeert de tentoonstelling één van de kenmerken van de Nederlandse vormgeving: het naast elkaar bestaan van unica en serieproductie. De aanleiding voor deze tentoonstelling is de verschijning van het boek Dutch Design. A Cultural History dat de sociaal-maatschappelijke en artistieke context van het Nederlands ontwerp in de vorige eeuw belicht.

De Nederlandse vormgeving is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een internationaal fenomeen. In de tentoonstelling Limited/Unlimited – Honderd jaar Dutch Design worden gebruiksobjecten getoond die door Nederlandse ontwerpers zijn vormgegeven, zoals stoelen, strijkijzers, radio’s, vazen, textiel en verpakkingen. In de opstelling ziet de bezoeker in één oogopslag uit elk decennium van de afgelopen eeuw twee ontwerptradities naast elkaar: ambachtelijke of in kleine series gemaakte objecten naast producten die vervaardigd zijn in de Nederlandse industrie. Er wordt duidelijk hoe de verschillende invloeden en trends inwerkten op beide ontwerptradities. De aandacht van het Dutch Design voor het unicum plaatst het museum op deze wijze in een breder historische context.

Unica versus serie
Ambachtelijk gemaakte objecten, of experimentele, in kleine serie vervaardigde objecten, hebben meer aandacht gekregen dan producten ontworpen door anonieme ontwerpers. Deze laatste zijn – uitzonderingen daar gelaten – minder beroemd, maar zeer zeker niet altijd minder waardevol of innovatief. Veel industriële massaproducten zijn zodoende in de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen terecht gekomen. De eenvoudige serviezen van Regout en de Sphinx uit het begin van de eeuw, het glas van de Kristalunie uit de jaren dertig, de Gero ontwerpen uit de jaren vijftig en zestig en kantoormeubilair uit de jaren zestig, zeventig en tachtig zijn hiervan sprekende voorbeelden.

Publicatie
Het boek Goed in Vorm. Honderd jaar ontwerpen in Nederland, dat in het Engels wordt uitgegeven onder de naam Dutch Design. A Cultural History, schetst de achtergrond van het succes van de Nederlandse vormgeving. In de publicatie staat de geschiedenis van de ontwerpcultuur centraal: het beschrijft de opvattingen, opleidingen, tijdschriften, tentoonstellingen en organisaties in de Nederlandse vormgevingswereld. Eén van de zaken die extra aandacht krijgt, is dat er in de twintigste eeuw in de eerste plaats publicitaire aandacht is geweest voor een klein deel van de productie, namelijk voor het werk van de bekende kunstenaars en ontwerpers. Auteur van deze publicatie is Mienke Simon Thomas, conservator van het museum.

Opening tentoonstelling
De opening van de tentoonstelling Limited/Unlimited – Honderd jaar Dutch Design vindt plaats op zaterdag 14 juni 2008 van 14.00 tot 17.00 uur, waarbij tevens het boek Goed in Vorm. Honderd jaar ontwerpen in Nederland wordt gepresenteerd.

Lezingenmiddag
Museum Boijmans Van Beuningen organiseert op donderdag 9 oktober 2008 een lezingenmiddag in samenwerking met de Premsela Stichting.

De vertaling ten behoeve van de Engelse uitgave van het boek kwam tot stand met steun van de Mondriaan Stichting en het Prins Bernard Fonds.

Terug