Unieke Dalí collectie in volle glorie te zien

Salvador Dalí, Mae West Lips Sofa, 1938. Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen 2003. Salvador Dalí, Shirley Temple, le plus jeune monstre sacré du cinéma de son temps, 1939,. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Salvador Dalí, Le visage de la guerre, 1940. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Salvador Dalí, Couple aux têtes pleines de nuages, 1936. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen

Persbericht

Unieke Dalí collectie in volle glorie te zien
Internationale presentatie van topcollectie surrealisten in Rotterdam.

‘Een paraplu, een naaimachine en een ontleedtafel. Surrealisme à la Dalí in Rotterdam’
t/m 2 februari 2014

Zeven werken van Salvador Dalí (1904-1981) zijn de afgelopen tien maanden op reis geweest naar grote Dalí-tentoonstellingen in Europa. Iconen uit de collectie surrealisten waaronder Couple aux têtes pleines de nuages en Impressions d'Afrique waren te zien. Het museum onderstreept de thuiskomst van de schilderijen met een presentatie van meer dan vijfentwintig werken uit zijn topcollectie surrealisten, aangevuld met drie zeldzame bruiklenen van werk van Dalí uit de collectie van het Museo Nacional Centro d’Arte Reina Sofia in Madrid.

Directeur Sjarel Ex: ‘Door bruiklenen aan internationaal vooraanstaande musea kan de hele wereld zien wat voor sublieme collectie surrealisten Museum Boijmans Van Beuningen bezit. De collectie is van onschatbare waarde voor Rotterdam en Nederland.’

Europese tour
In het grote retrospectief dat Centre Pompidou in Parijs rond Dalí organiseerde, was zijn monumentale drieluik Landscape with a girl skipping rope (1936) uit de museumcollectie een sleutelstuk. Het ruim vier en een halve meter brede doek werd in 2010 op zaal gerestaureerd bij Museum Boijmans Van Beuningen, zodat het in perfecte staat aan zijn Europese tour kon beginnen (proces van de restauratie: Arttube). Museum Boijmans Van Beuningen toont het werk in de nieuwe presentatie. In de overzichtstentoonstelling die het Reina Sofia dit jaar rondom Dalí organiseerde, hingen de olieverfdoeken Espagne en Le Visage de la Guerre.

Iconen
Het museum toont de werken van Dalí in samenhang met dat van befaamde surrealisten van het eerste uur als Max Ernst, Francis Picabia, Giorgio de Chirico en Yves Tanguy. De presentatie bevat bovendien een aantal in het oog springende werken, waaronder de sensuele Mae West Lips Sofa (1938). Museum Boijmans Van Beuningen bezit één van de vijf exemplaren die van het wereldberoemde meubelstuk gemaakt zijn. Naast sculpturen en schilderijen zijn readymades en assemblages tentoongesteld van Dalí, Man Ray en Marcel Duchamp. Uit het Reina Sofia is onder meer een schilderij te zien van een vrouwfiguur voor een raam dat Dalí als 21-jarige schilderde. Ook toont het museum een uitzonderlijk portret dat Man Ray in 1936 maakte en dat Dalí op minutieuze wijze beschilderde. De Spaanse bruiklenen vormen een boeiende aanvulling op de werken van Dalí die het museum bezit. Met de drie werken bedankt het Reina Sofia Museum Boijmans Van Beuningen voor de genereuze bruikleen aan hun tentoonstelling.

Gezichtsbepalende verzameling
Het is de verdienste van conservator Renilde Hammacher-van den Brande dat Museum Boijmans Van Beuningen zo’n uitzonderlijke en uitgebreide collectie surrealistische kunst bezit. Zij kocht in de jaren zeventig - onder directeur Coert Ebbinge Wubben - gezichtsbepalende werken als de bronzen Vénus de Milo aux trois tiroirs (1936/1964). Verschillende werken waren afkomstig uit de collectie van Edward James, een belangrijke mecenas voor onder andere Dalí en René Magritte. Hammacher stelde daarnaast de grote Dalí-tentoonstelling samen in 1970, ter gelegenheid waarvan de kunstenaar Rotterdam bezocht. Sinds haar aanstelling is het surrealisme een belangrijk verzamelgebied gebleven. Zo werd de collectie surrealisten bijvoorbeeld verrijkt met werk van Meret Oppenheim en Unica Zürn. Recente aankopen als het object Métronome van Dalí (aangekocht in 2011) en het olieverfschilderij Paysage avec nuages roses van Yves Tanguy (aangekocht in 2007) zijn in de nieuwe presentatie beide voor het eerst in een grotere samenhang samen te zien.

Terug