Wally Elenbaas, vroege litho's, 1948-1958

Wally Elenbaas, Het veer, 1952. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Wally Elenbaas, Feestmuts, 1952. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Wally Elenbaas, Blauw naakt, 1953. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen. Wally Elenbaas, Stilleven met trompet, 1955. Collectie Museum Boijmans Van Beuningen, met dank aan Stichting Derkzen van Angeren, 2008.

Persbericht

Wally Elenbaas, vroege litho's, 1948-1958
27 juli t/m 29 september 2013

35 litho’s van de Rotterdamse kunstenaar Wally Elenbaas zijn deze zomer te zien in het Prentenkabinet van het museum. De tentoonstelling is gemaakt ter gelegenheid van de publicatie ‘Grafiek Wally Elenbaas’, die gelijktijdig uitkomt.

Ruim twee maanden lang toont Museum Boijmans Van Beuningen een selectie litho’s uit het vroege oeuvre van Wally Elenbaas (1912-2008). De werken zijn grotendeels afkomstig uit de eigen museumcollectie en worden getoond in het Prentenkabinet. De selectie bestaat, naast een aantal boekomslagen en nieuwjaarskaarten, uit 35 litho’s waarin de kunstenaar experimenteert met kleur en op zoek is naar een eigen vorm. Elenbaas was meer dan zeventig jaar actief als kunstenaar en behoorde tot de artistieke voorhoede van Rotterdam. Hij leverde belangrijke bijdragen aan de fotografie, maar vooral aan de ontwikkeling van de kleurengrafiek in Rotterdam. De publicatie ‘Grafiek Wally Elenbaas’ is uitgegeven door de Stichting Derkzen van Angeren en vormt de aanleiding voor de tentoonstelling.

Een droomwereld
Een aantal onderwerpen komt in het oeuvre van Elenbaas steeds terug. Zo staan een rivier, een veerboot, vogels, mensfiguren en de zon in veel van zijn werken centraal. Deze thema’s vond Elenbaas dichtbij huis; voor zijn kleurgebruik liet hij zich echter inspireren door zijn reizen naar het zuiden van Europa. Naast de herhalende thema’s en kleuren is het werk van Elenbaas herkenbaar aan de statische scènes waarin vrijwel geen actie of beweging voorkomt en de mens in een droomwereld wordt neergezet.

Meester van zijn vak
Elenbaas begint zijn carrière als fotograaf, maar stapt na de Tweede Wereldoorlog over op het maken van etsen, omdat hij vindt dat deze meer uitingsvormen toelaten. Door gebrek aan een eigen werkruimte en pers, werkt hij in het atelier van de Rotterdamse graficus Andreas Schotel. Een aantal van zijn etsen is in 1947 te zien in de tentoonstelling Rotterdams grafiek in het Prentenkabinet van Museum Boijmans Van Beuningen. Na een conflict met Schotel stapt Elenbaas over op de lithografie en produceert hij zijn werk voortaan in het atelier van cultureel centrum Ons Huis. Hier maakt hij zich, door eindeloos experimenteren, meester van de één steens-kleurlitho. Bij deze wijze van drukken moet de lithosteen bij elke drukgang opnieuw bewerkt worden; een beduidend ingewikkelde procedure, waardoor Elenbaas zijn prenten in slechts kleine oplagen drukt.

Nationale en internationale erkenning
In de jaren vijftig wordt de Rotterdamse Elenbaas in Nederland beschouwd als één van de leidende figuren in de kleurenlithografie. Hij wordt naast de artistieke kwaliteiten van zijn werk ook geprezen om zijn techniek, vakmanschap en kennis van de lithografie. In 1952 leidt dit tot internationale erkenning als hij op de Biënnale van Venetië de Premio Colombaprijs wint voor zijn grafiek. In oktober 2006 krijgt Elenbaas in Museum Boijmans Van Beuningen de Wolfert van Boreselen erepenning van de stad Rotterdam uitgereikt voor zijn gehele oeuvre, uit handen van burgemeester Ivo Opstelten. Schrijver Alfred Kossman typeerde zijn vriend Wally Elenbaas als volgt: “Een man als een olijfboom, knoestig, met veel grijs erin, grillig van gebaar”.

Publicatie
De publicatie ‘Grafiek Wally Elenbaas’, uitgebracht door de Stichting Derkzen van Angeren, is te koop in de museumwinkel voor € 39,95 en via de website van Uitgeverij Douane.

Terug