Hans Makarts ‘Abundantia’

Hans Makart, Abundantia: de gaven van de aarde, circa 1870, bruikleen: Ger Eenens Collection The Netherlands 2011

Hans Makarts ‘Abundantia’
De verbeelding van Overvloed en Vruchtbaarheid

17 november 2012 - 31 maart 2013

Museum Boijmans Van Beuningen toont dit najaar Hans Makarts fenomenale werk
‘Abundantia’. Dit grote doek van 1,5 bij 4,5 meter vormt het middelpunt van een
tentoonstelling verspreid over twee zalen. Met een selectie van schilderijen, foto’s,
sculpturen, prenten en tekeningen die thema’s als overvloed en vruchtbaarheid
verbeelden, van de 16de eeuw tot nu.

Dit bijzondere bruikleen uit de Ger Eenens Collection maakt indruk door de grootte en de
wervelende compositie van warme kleuren tegen een gouden achtergrond. Hans Makart
schilderde de compositie in 1870 voor de eetzaal van een stadspaleis aan de Weense Ring.
Centraal op het werk staat Abundantia, de Overvloed, omringd door ‘gaven van de Aarde’
als bloemen, vruchten en dieren. Naast dit bruikleen toont Museum Boijmans Van
Beuningen voorbeelden uit de schilder-, teken- en prentkunst van de 16de tot en met de
19de eeuw met werken van kunstenaars als Paulus Moreelse en Michelangelo Cerquozzi.
Ook een fotoserie van de hedendaagse fotograaf Sharon Lockhart en beelden van Paul
McCarthy en Boris van Berkum maken deel uit van de tentoonstelling. De thematiek van het
werk van Makart staat centraal bij deze selectie.

Superster
Hans Makart (1840-1884) wordt beschouwd als de Andy Warhol van zijn tijd, maar zijn faam
duurde slechts tot kort na zijn dood. De kunstenaar drukte nog voor Gustav Klimt een
stempel op het mondaine leven in Wenen en wel zodanig dat deze periode nu als ‘Makart-Zeit’ bekend staat. Zijn atelier werd tegen betaling bezocht en diende als locatie voor
exclusieve feesten. Makarts bekendheid reikte tot ver buiten Oostenrijk en zijn schilderijen
maakten uitgebreide tours langs Europese en Amerikaanse steden. Zo was de ‘Abundantia’
tussen 1871 en 1880 onder meer te zien in Berlijn, Leipzig, New York, Philadelphia,
Amsterdam en Londen.

Meerdere versies
De ‘Abundantia’ baarde opzien bij het Weense publiek en Makart schilderde meerdere
versies van het werk, die deels door zijn atelier werden uitgevoerd. Het doek uit de Ger
Eenens Collection geldt als eigenhandig. Andere versies worden bewaard in het Parijse
Musée d’Orsay en het Salzburg Museum.

Terug