De collectie. Duitse kunst van Kiefer tot Henning

Anselm Kiefer, Wohin wir uns wenden im Gewitter der Rosen, ist die Nacht mit Dornen erhellt, 1998 Georg Baselitz, 1897, 1987, Museum Boijmans Van Beuningen A.R. Penck, Roter Mann, 1972, Museum Boijmans Van Beuningen Peter Feiler, Boiled for two weeks, 2006, Museum Boijmans Van Beuningen

Persbericht
De collectie. Duitse kunst van Kiefer tot Henning
23 juni - 30 september 2012

In Museum Boijmans Van Beuningen wordt deze zomer het monumentale schilderij ‘Wohin wir uns wenden im Gewitter der Rosen, ist die Nacht mit Dornen erhellt’ (1998) van Anselm Kiefer getoond. Dit werk van bijna 4 meter hoog en 8 meter breed is te zien in de tentoonstelling ‘De collectie. Duitse kunst van Kiefer tot Henning’, die een dwarsdoorsnede biedt van de na-oorlogse Duitse schilderkunst uit de museumcollectie, aangevuld met enkele belangrijke, langdurige bruiklenen.

Het schilderij ‘Wohin wir uns wenden im Gewitter der Rosen, ist die Nacht mit Dornen erhellt’ (1998) van Anselm Kiefer is afkomstig uit de collectie De Heus-Zomer en als langdurig bruikleen aan het museum geschonken. Ook enkele andere tentoongestelde werken van een jongere generatie, zoals van Anton Henning, Neo Rauch, Eberhard Havekost en Thomas Scheibitz zijn door privéverzamelaars als langdurige bruiklenen aan het museum gegeven. ‘De collectie. Duitse kunst van Kiefer tot Henning’ geeft niet alleen een indruk van de sterke schilderstraditie in Duitsland, maar laat tevens zien hoe de museumcollectie kan worden verrijkt met werk uit privéverzamelingen. Museum Boijmans Van Beuningen presenteert zo’n dertig schilderijen, aangevuld met enkele sculpturen.

Duitse (schilder)kunst in de museumcollectie
Museum Boijmans Van Beuningen bezit een interessante collectie Duitse (schilder)kunst. Belangrijke aankopen op dit gebied zijn gedaan tijdens het directoraat van Wim Beeren. Hij richt zich vanaf zijn aanstelling in 1978 vooral op werk van Amerikaanse kunstenaars, maar er is ook aandacht voor Europese tendensen. Zo nodigt hij de Duitse kunstenaar Joseph Beuys uit voor een openbare discussie in het museum en verwerft vervolgens zijn monumentale installatie ‘Grund’.
Beeren stelt de ontwerper en verzamelaar Martin Visser aan als hoofdconservator moderne en hedendaagse kunst. Visser volgt de ontwikkelingen op het gebied van het nieuwe expressieve schilderen in Duitsland (en daarbuiten) op de voet. Tussen 1978 en 1983 verwerft hij belangrijke schilderijen die op deze tentoonstelling te zien zijn, van kunstenaars zoals A.R. Penck, Sigmar Polke, Markus Lüpertz, Jörg Immendorff en Georg Baselitz. Ook de tweede generatie Duitse ‘wilden’ is goed vertegenwoordigd in de collectie. Te zien is werk van Walter Dahn, Jiri Dokoupil en Milan Kunc. Deze kunstenaars maken expressieve schilderijen, vaak met klassieke Duitse thema’s en dito symboliek. In deze hernieuwde aandacht voor het schilderen keren de grote verhalen en het persoonlijke handschrift van de kunstenaar terug.
Eind jaren tachtig is er opnieuw relatief veel aandacht voor Duitse kunstenaars. In 1989 vinden er in het museum solotentoonstellingen plaats van Isa Genzken en Gerhard Richter. Verschillende werken worden vervolgens voor de collectie aangekocht, niet alleen van Genzken en Richter, maar ook van Günther Förg. Een selectie ervan is op deze tentoonstelling te zien.

Een nieuwe generatie Duitse schilders
In meer recente jaren is er in Museum Boijmans Van Beuningen minder aandacht geweest voor Duitse schilderkunst. Zo is bijvoorbeeld de Neue Leipziger Schule niet in de collectie vertegenwoordigd, behalve met een schilderij van Sebastian Gögel. In deze tentoonstelling wordt dit werk, samen met een vrij recente aankoop van Peter Feiler, aangevuld met bruiklenen afkomstig uit privéverzamelingen. Deze nieuwe generatie Duitse kunstenaars treedt de schilderkunst met nieuwe elan tegemoet en neemt een eigenzinnige positie in. In hun werk worden de mogelijkheden van het schilderen, zowel in techniek als in onderwerp, zowel abstract als figuratief, ten volle benut.

Terug