Onderzeebootloods bijna open

Foto: Tot en met ontwerpen Opbouw ‘Ballads’ in de Onderzeebootloods, foto Kuba Szutkowski Opbouw ‘Ballads’ in de Onderzeebootloods, foto Kuba Szutkowski Opbouw ‘Ballads’ in de Onderzeebootloods, foto Kuba Szutkowski Opbouw ‘Ballads’ in de Onderzeebootloods, foto Kuba Szutkowski

Persbericht

Sarkis
Ballads

2 juni - 30 september 2012

De bouw van verschillende monumentale sculpturen, onderdeel van de totaalinstallatie ‘Ballads’ van Sarkis, is in volle gang. Zoals een 18 meter hoge klokkentoren met carillon en een lampenkamp van 16 meter, waarin een spot op en neer beweegt op het ritme van de ademhaling van de kunstenaar. De Onderzeebootloods in de Rotterdamse haven ondergaat momenteel in opdracht van Museum Boijmans Van Beuningen en het Havenbedrijf Rotterdam een ware transformatie.

Deze zomer is in de Onderzeebootloods op het voormalige RDM terrein de installatie ‘Ballads’ van Sarkis (1938) te zien. De oorspronkelijke functie van de loods, waar ooit onderzeeboten werden gebouwd en het omliggende water staan centraal in de installatie. Sarkis verenigt heden en verleden van de loods en creëert hier een bijzondere totaalervaring voor de bezoeker met monumentale objecten, muziek en gekleurd folie dat het daglicht filtert als een moderne variant van glas-in-lood. Sarkis is de derde kunstenaar die Museum Boijmans Van Beuningen en het Havenbedrijf Rotterdam uitnodigen een installatie te maken in de Onderzeebootloods. De feestelijke opening van ‘Ballads’ is op zaterdag 2 juni 2012.

Voor informatie over de perspreview klik hier.

Water en lucht
“Met de installatie ‘Ballads’ probeert Sarkis een verbinding te leggen tussen de donkere diepte van het water en de ijle hoogte van de lucht”, schrijft gastconservator Nicolette Gast in het essay dat verschijnt bij de tentoonstelling. Het carillon speelt doorlopend de compositie ‘Litany for the whale’ van John Cage en neemt de bezoeker mee op reis naar de omgeving van walvissen en onderzeeboten. Tegenhanger van de monumentale klokkentoren in de tentoonstelling is de ijle, ranke lampenkap, beplakt met witte donsveertjes, die 16 meter hoog richting de hemel reikt. Ook de Futuro, een futuristische vakantiewoning uit de museumcollectie, landt in de Onderzeebootloods en vormt het decor voor video’s van Sarkis, waarin water en kleur en -vormexperimenten centraal staan.

Ballads
De Engelse titel van de tentoonstelling -‘Ballads’- met de betekenis van ‘verhalende gedichten’ of ‘romantische muziekstukken’, moet de bezoeker niet al te letterlijk nemen. ‘Se balader’ betekent in het Frans: slenteren of flaneren. Sarkis wil dat de bezoeker op zijn gemak rondwandelt door zijn tentoonstelling, vergezeld door de muziek. Ook kan de bezoeker op ontdekkingsreis door de installatie op een van de zestig fietsen, die onder de enorme lampenkap staan opgesteld.

Muzikale activiteiten
Iedere zondag is er live muziek op het carillon door Frank Steijns en andere musici. Naast een jazzconcert organiseert Museum Boijmans Van Beuningen een carillon- en orgelconcert en carillon- en pianoconcerten. Het museum biedt elke zaterdag rondleidingen aan in de tentoonstelling. Daarnaast vinden er tal van activiteiten plaats, zoals combinatierondleidingen over het RDM terrein, voorstellingen en meer. Een video over Sarkis is te zien op het online videokanaal www.arttube.nl.

De fietsen in deze tentoonstelling zijn beschikbaar gesteld door Union.

Beknopte biografie Sarkis
Sarkis Zabunyan wordt geboren op 26 september 1938 in Istanbul, in een Armeens -Apostolisch middenstandsgezin. Hij gaat naar een christelijke middelbare school, waar hij een Frans georiënteerde opleiding krijgt. Daarna volgt hij een studie binnenhuisarchitectuur aan de kunstacademie. Na zijn academietijd moet hij in militaire dienst. Vervolgens werkt hij als bouwkundig tekenaar en in de avonduren maakt hij gouaches, die hij vanaf 1960 exposeert.
In 1964 emigreert hij vanuit Istanbul met zijn vrouw -die filosofie studeert - naar Parijs, waar hij zich Sarkis gaat noemen. Het leven in Parijs is een openbaring voor hem. In Turkije had hij de Westerse beeldende kunst via reproducties leren kennen; musea toonden alleen maar Turkse kunstenaars. Maar Parijs is in die tijd het centrum voor de Europese beeldende kunst en bovendien ontdekt hij er de Europese en Amerikaanse film.

Oorlog en geweld spelen in het oeuvre van Sarkis lange tijd een belangrijke rol. Als hij net in Parijs woont maakt hij collages met hordes soldaten en oorlogstaferelen. Naast de Vietnam oorlog, die in 1964 escaleert en in het Westen voor veel ophef zorgt, speelt zijn eigen geschiedenis bij deze thematiek een rol. Door zijn Armeense afkomst heeft hij een gecompliceerde relatie met Turkije. Ook in de installaties uit de jaren 70 blijft het oorlogsthema van belang. In 1976 introduceert hij zelfs de term ‘Kriegsschatz’, die vertaald zou kunnen worden als: oorlogstrofee. Dit woord heeft Sarkis bedacht op basis van het Franse woord ‘Trésor de Guerre’. Met deze terugkerende term, voert Sarkis een gevecht tegen het museale systeem, waarbinnen culturele voorwerpen (vaak met een religieus of magische karakter) geïsoleerd worden gepresenteerd, als ‘mooie’ objecten zonder context. Met zijn Kriegsschatz werken neemt Sarkis dus duidelijk positie ten opzichte van de kunstwereld.

Vanaf 1982 wordt de thematiek van zijn werk minder zwaarmoedig; zijn persoonlijke mythologie, tijd, herinnering en de geschiedenis komen centraal te staan. De kunstenaar is op verschillende manieren aanwezig in zijn werk. Zijn eigen naam of die van zijn alter ego, kapitein Sarkis, duikt op in titels, maar ook voegt hij soms zijn hartslag of ademhaling toe als een ritmisch element - hoorbaar of zichtbaar. De installaties worden kleurrijk. Met gekleurd licht (in het begin de complementaire kleuren groen en rood) transformeert hij de ruimte. Ook zijn fascinatie voor geluid en muziek wordt in de loop van de tijd zichtbaar.

Sinds begin jaren 70 wordt het werk van Sarkis internationaal geëxposeerd op de Biënnales van Venetië en Istanbul, de Documenta in Kassel en recentelijk in de solotentoonstelling ‘Passages’ in het Centre Pompidou in Parijs (2010). Momenteel neemt Sarkis deel aan de triënnale in Parijs. In Palais de Tokyo toont hij de installatie ‘La Frise des trésors de guerre’ (The Frieze of War Trophies). Ook is momenteel een installatie van Sarkis te zien in Château de Chaumont- sur-Loire in Frankrijk.

Onderzeebootloods
De Onderzeebootloods is een samenwerkingsproject van Havenbedrijf Rotterdam en Museum Boijmans Van Beuningen. Gedurende vijf jaar wordt elke zomer een speciaal gemaakte grote installatie van een vooraanstaande hedendaagse kunstenaar getoond. De loods, gebouwd in 1937, is in omvang vergelijkbaar met de Turbine Hall van Tate Modern in Londen. De twee eerdere edities staan op naam van Atelier Van Lieshout in 2010 en Elmgreen & Dragset in 2011. De Onderzeebootloods is een van de initiatieven van het Havenbedrijf Rotterdam om een breed publiek in contact te brengen met de haven, én om de kwaliteit en beleving van het havengebied te versterken. De Onderzeebootloods is onderdeel van de voormalige Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) op Heijplaat. Het industriële erfgoed uit de eerste helft van de vorige eeuw wordt momenteel herontwikkeld. Daarbij staan onderwijs, innovatieve bedrijven en cultuur centraal.

Terug